Facebook-oldalunk

Kedvelj minket a Facebookon is! A cikkek mellett rövidebb híreinket és játékainkat is ott osztjuk meg, illetve filmes idézeteket, képeket is találhatsz!

Bloglovin'

Rovataink

">

Heti mozibemutatók

  • Mia Hansen-Love: Éden
  • John Edginton: Genesis: A siker útja
  • Simon Curtis: Hölgy aranyban
  • George Miller: Mad Max – A harag útja
  • Gillian Greene: Rekviem egy macskáért
  • Elizabeth Banks: Tökéletes hang 2.
  • Martin Provost: Violette

 

tovább »

Támogatónk

galaktika.jpg

Az új Katniss agyilag inkább Bella…

2014. március 27. 18:53 Saccperkb

A beavatott című film annyi szinten nem működik, hogy akár új fogalom is lehetne. Ezekre mindjárt rá is térek, azonban nem azért vagyok én az aranyos, kedves kritikus a brancsból, hogy ne a pozitívumokkal kezdjem az írást. Felkészültetek? Íme:

Nem volt benne szerelmi háromszög.

Nos, akkor beszélhetünk is a negatív dolgokról. Először is, a filmben ábrázolt világ nem működik. Ez nem olyan dolog, ami általában zavarni szokott: például nem hiányolom a Föld többi részét Az éhezők viadalában, és nem az a fő bajom az Alkonyattal, hogy nem értem, miért járja ki nyolcvanszor Edward a középsulit, amikor simán kiadhatná magát legalább egyetemistának is. Azonban A beavatottban nagyon zavart valami: hősnőnk egy disztópikus társadalom ellen küzd, amelyiknek lényege, hogy az emberek öt csoportra vannak osztva: Bátrakra (katonák és rendőrök), Igazmondókra (jogászok), Műveltekre (tudósok), Boldogokra (földművesek) és Önfeláldozóakra (politikusok és szociális munkások). Minden tizenhat éves gyereket alávetnek egy tesztnek, amelyik megmondja, neki melyik az ideális kategória, de a tesztet követő napon szabadon választhat. Na, elmondom, mi zavar: én szívesen élnék ebben a társadalomban. Semmivel sem rosszabb, sőt, még jobb is, mint az indiai kasztrendszer. Van szabad választásod, és ha a Kate Winslet vezette Műveltek nem kezdenék el kavarni a kevernivalót, akkor ez jól működő, boldog társadalom lenne (művészek és kereskedők nélkül, mert valami miatt a jogászok fontosabb kategóriának számított az írónőnél, Veronica Rothnál.) Nincs ok a lázadásra. A valóság sem működik nagyon máshogy: tizenhat évesen kitalálod, hogy milyen faktra jelentkezel, aztán tizennyolc évesen, hogy hol tanulsz tovább, és később már nehéz átképezni magadat, és elég ferde szemmel néznek azokra, akik még harminc évesen is magukat keresik a nagyvilágban. Könyörgöm, Az éhezők viadalában a társadalom nagy része nyomorban élt, és gyerekeket áldoztak a show-biznisznek, az 1984-ben az emberek gondolatait is irányítani akarták, az Equilibriumban nem voltak érzelmek, az Állatfarmban pedig a disznók ittak és kártyáztak az emberekkel. Itt összvissz annyi a kiindulási probléma, hogy a döntésed után el kell menned otthonról, és nem találkozhatsz többet a szüleiddel. Buhú, Christian Bale-nek le is kellett lőnie a saját feleségét az Equilibriumban!

rs_560x415-130625154749-rs_1024x759-130625090311-1024.Divergent9mh.062513.jpg

Apropó, döntés: Tris, a hősnőnk azért lesz szuperizgalmas, különös és érdekes Elfajzott, mert mikor berakják egy szimulációba, ami előtt elmondják neki, hogy szimuláció lesz, ő úgy viselkedik, mintha egy szimulációban lenne. Mert ugye erre az átlagos emberek nem jönnek rá Mikor ez kiderült, nagyon kezdtem azt a részt várni, mikor megjelenik Luke Wilson, és kiderül, hogy ez a Hülyék Paradicsoma (Idiocracy) 2. Tudom én, hogy azért ilyen egyszerű a dolog, hogy a legbutább Bella Swan-rajongó tinicsaj is tudjon azonosulni Trisszel, de szerintem sokkal egyszerűbb elfogadni egy (rajzfilm) Dexter-szerűen okos kiválasztottat protagonistaként, mint egy olyat, akiben őszintén szólva semmi különös nincs.

És itt a következő bajom: Trisnek nincs személyisége. Mármint, semmilyen (persze, elvileg ez a tinédzserkorosztály számára fokozottan segíti az azonosulási készséget – mivel a főhősben nincs semmi kirívó, amibe ne tudnánk beleélni magunkat –, Bella Swan személyisége is ezért ért fel egy krumpliéval). Talán annyi, hogy kitartó (sok edzőmontázs volt, abból sejtem), és nem teljesen buta (rájött, hogy szimulációban van, húha). De mit szeret csinálni? Mire vágyik? Miért választotta a Bátrakat azon kívül, hogy a Harry Potter óta tudjuk, hogy a bátraké a menő banda, és ezért a hősnek oda kell tartoznia? Ezt talán a könyv megválaszolja, de a filmből semmi sem derül ki. Mondhat bárki bármit az Az éhezők viadaláról, de azt legalább el kell ismerni, hogy Katniss érdekes, többdimenziós karakter, erényekkel és hibákkal, valódi személyiséggel. És ez nem azért van, mert Jennifer Lawrence annyival jobb színésznő lenne, mint Shailene Woodley. Utóbbiról is tudjuk az Utódok óta, hogy képes akár Hollywood egyik legmenőbb színészének, George Clooneynak is egyenrangú partnerévé válni.

De hiába ő, hiába Fitz elnök a Botrányból, és hiába Kate Winslet, ha nincsenek jó figurák, nincs történet, nincs felépített világ. Ugyan voltak élvezhető pillanatok A beavatottban, és valamennyivel jobb is volt, mint amire számítottam, de azt mondom, hallgassatok Leilaaa-ra, és nézzetek inkább Vámpírakadémiát vagy RDorkára, és vegyétek meg DVD-n a Futótüzet. 

3/10

Saccperkb   

A bejegyzés trackback címe:

http://kinoglaz.blog.hu/api/trackback/id/tr845881546

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

kockaes 2014.03.29. 00:45:16

Az a legszomorúbb, hogy a film még így is kijavítja a könyv hibáit. :D