Facebook-oldalunk

Kedvelj minket a Facebookon is! A cikkek mellett rövidebb híreinket és játékainkat is ott osztjuk meg, illetve filmes idézeteket, képeket is találhatsz!

Bloglovin'

Rovataink

">

Heti mozibemutatók

  • Mia Hansen-Love: Éden
  • John Edginton: Genesis: A siker útja
  • Simon Curtis: Hölgy aranyban
  • George Miller: Mad Max – A harag útja
  • Gillian Greene: Rekviem egy macskáért
  • Elizabeth Banks: Tökéletes hang 2.
  • Martin Provost: Violette

 

tovább »

Támogatónk

galaktika.jpg

Dél-amerikai neo-neorealizmus

2014. április 22. 19:14 PanAma

Mariana Rondón rendezőnő ismét kamerát ragadott, és hat év alkotói szünet után leforgatta harmadik nagyjátékfilmjét, a Göndör fürtöket. A venezuleai–argentinperuinémet koprodukcióban készült alkotás a felszínen és a mélyben egyaránt súlyos mondanivalót hordoz: az emberi és családi drámák olyan szociografikus rajzba ágyazottan elevenednek meg a vásznon, amelyet még az olasz neorealizmus is keblére ölelne.

A film főhőse a kilencéves, venezuelai Junior, akinek az iskolai év kezdetére fotót kell csináltatnia magáról. Igen ám, csakhogy mulatt apjától rakoncátlan, göndör fürtöket örökölt, ő pedig a képen olyan egyenes hajat szeretne, amilyen az énekeseknek van. Frizurájával való állandó, kétségbeesett foglalkozás és a tükör előtt eltöltött idő azonban nemcsak rajta nem segít, de édesanyjával való, megromlott kapcsolatán sem. Sőt! Az éppen munkanélkülivé vált, gyermekeit egyedül nevelő asszony egyre kevésbé tudja szeretni fiát, minden lépésében a számára elfogadhatatlan homoszexualitás égető bizonyítékát látja. Juniornak végül nincs más választása: kénytelen mindentől testileg-lelkileg megszabadulni, ami anyját a másságára emlékezteti.

gondor furtok.jpg

A film – noha a műfaji kereteken jelentősen túlmutat – alaptörténetében a családi melodrámához vagy anyamelodrámához köthető, ahogy ez az európai modernizmus komoly előzményének számító olasz neorealizmus esetében sem volt kirívó (Visconti: Megszállottság – 1943, itt bűnügyi melodráma). Azonban a Göndör fürtök – a kontextusként felhozott irányzathoz hasonlóan – a személyes sorsokon kívül a társadalmi és egzisztenciális helyzet plasztikus bemutatására is rendkívül nagy hangsúlyt fektet. Ennek legemblematikusabb közege a főhősök közvetlen környezete: a szegénység billogját magán viselő lakótelep, ahol Junior és legjobb barátnője az erkélyen ülve azzal szórakoztatják magukat, hogy a nyomornegyed apró részleteit kutatják fel.

Ám a kisfiún még kevésbé érzékelhető az egzisztenciális létválság nyoma, mindössze édesanyján keresztül nyomorgatja őt. A munkát hiába kereső, állandó megaláztatásba és elutasításba ütköző asszony érzelmi megingása, és ebből fakadóan anyaszerepének ellehetetlenülése a társadalmi nyomás láttán válik érthetővé. Az anya szeretetének megszűnéséért és a „másságot megcsonkító” mentalitásért közvetve az alkotói szemléletmód a társadalmi helyzetet teszi felelőssé, csak itt nem az ellopott bicikli okozza az egzisztenciális válságot (Vittorio de Sica: Biciklitolvajok – 1949), hanem a gyermekeit egyedül nevelő nő kilátástalan és kirekesztett helyzete. Ezért a részletes és hangsúlyos közegábrázolás.

Sajnos azonban ez a Göndör fürtök kárára is megy – noha csak az alkotás végén. Az anya-fiú kapcsolat kicsúcsosodó zárlata és Junior végső döntése nem hatol elementárisan a szívünkig, pusztán lebeg a levegőben. Ennek oka a társadalomrajz eltűnése a melodrámai történetből, mely mindaddig hiteles támpontként tartotta a filmet.

A zárlattól eltekintve azonban egészen kiváló alkotás lett a Göndör fürtök, amely a társadalmi kérdések és a belőlük fakadó személyes drámák iránt érzékenyek számára rendkívül sokat hordozhat magában. Én személy szerint nagyon várom a rendezőnő következő munkáját!

8/10

Bemutató: 2014. április 24.

PanAma

A bejegyzés trackback címe:

https://kinoglaz.blog.hu/api/trackback/id/tr646042291

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása