Facebook-oldalunk

Kedvelj minket a Facebookon is! A cikkek mellett rövidebb híreinket és játékainkat is ott osztjuk meg, illetve filmes idézeteket, képeket is találhatsz!

Bloglovin'

Rovataink

">

Heti mozibemutatók

  • Mia Hansen-Love: Éden
  • John Edginton: Genesis: A siker útja
  • Simon Curtis: Hölgy aranyban
  • George Miller: Mad Max – A harag útja
  • Gillian Greene: Rekviem egy macskáért
  • Elizabeth Banks: Tökéletes hang 2.
  • Martin Provost: Violette

 

tovább »

Támogatónk

galaktika.jpg

Heterofilm melegekről

2014. január 9. 17:09 SzamárCsacsi

Orosz Dénes második egészestés filmrendezése, a Coming out nagy port kavart számos vitatott elemével, és a média valósággal szétcincálta a művet. Mindez nem hátráltatta (sőt, valljuk be, valószínűleg a rossz hír pont, hogy segítette) abban, hogy a film átlépje a 100 000-es össznézettséget január elején. Magyar film rég teljesített ilyen jól a mozikban.


Csányi Sándor egy híres médiaszemélyiséget alakít, akit Eriknek hívnak. Erik nyíltan meleg, és népszerű rádióműsorában, a Coming outban hasonszőrű társainak ad tanácsot, vagy épp mocskolódó homofób betelefonálókat szerel le ügyesen. Mindeközben boldog párkapcsolatban él barátjával, Balázzsal (Karalyos Gábor), és esküvőre is készülnek külföldön. A komplikációk akkor kezdődnek, amikor egyszer csak egy varázslat (magára hívja a sorsot) vagy fizikai baleset (kilép egy motoros elé, és fejsérülést szenved el) következményeként hirtelen melegből heteroszexuális lesz.

Ez az a motívum, ami a legnagyobb felháborodást és visszhangot keltette, de messze nem a film egyetlen problematikus eleme. Orosz Dénes, aki a forgatókönyv elkövetéséért is felel, számos meleg és egyéb (például szélsőjobbos) sztereotípiát kijátszik, hol közvetlenül, hol azzal próbálva enyhíteni őket, hogy kifordítva tálalja azokat, a szerepeket felcserélve. A film alapvetően egy nagyon egyszerű romkom sémára épül, annak csavarjaival és fordulataival (ilyen a doppelgänger-motívum megjelenése, mint félreértések forrása: Erik nem létező ikertestvére). A bevált sablon azonban nem működő elemekkel töltődik fel: gyenge filmtechnikai megoldások, színészi alakítások és együgyű poénok sorával.

Erik a baleset után szerelmes lesz az őt ápoló orvosnőbe (Tompos Kátya), miközben senki se sejti, hogy a férfi már nem az azonos neméhez vonzódik, sőt, meleg társai még meg is választják a Mások Egyesületének új elnökévé. Mindeközben egy szélsőjobboldali újság riportere (Für Anikó) kompromittáló képeket készít róla és új szeretőjéről, de nem ő lesz az, aki lebuktatja Eriket. Egy kifordított coming-out szituációként a férfi a meleg közösség elnökévé választásakor a pódiumon bevallja: ő a nőket szereti. Azonban az óriási botrány után, a végén a műfajilag elvárható fordulat elmarad: Erik nem alakul vissza meleggé, helyette szerelmet vall kezelőorvosának, Lindának. Egy szép zárlatként, mint röntgenkép látjuk őket csókolózni, elmondva ezzel a film valódi üzenetét: legbelül mind ugyanolyanok vagyunk, legyél nő vagy férfi, hetero vagy meleg.


A film üzenete azonban elsiklik. Hiába a csontvázak, a férfi-női szerelem (az „igazi varázslat”) győzedelmeskedik a végén. Az utolsó utáni felütésben a már heteroszexuális Erik egy éppen összeházasodó, boldog meleg pár esküvőjén van, ahol meglátjuk, hogy régi társa, Balázs is új kapcsolatra talált. A jeleneten az érződik, mintha Orosz Dénes izzadtan próbálkozna helyrehozni mindazt, amit a film azt megelőző részében a melegek ellen elkövetett.

Ha nem hiszünk se a varázslatban, se a motorbaleset által okozott „gyógyulásban”, értelmezhetjük a filmet úgyis, mint egy elnyomott-heteroszexuális férfi önmegismerésének eposzát. Erik karaktere kiskorától kezdve kiközösítés áldozata, de felnőttkorára végre a meleg közösségben megleli az otthont: itt befogadják és elfogadják, sőt, felnéznek rá bátorsága miatt. Emellett más kirekesztetteken is segíthet. De amikor Lindával a szerelem, mint villámcsapás érkezik meg az életébe, rájön, hogy mindvégig ámította magát: ő nem meleg, mindössze egy feminin tulajdonságokkal rendelkező férfi, aki a nőket szereti. Ha Eriket kezdettől egy félreértett heteroszexuálisként értelmezzük, talán kevésbé sértő magára találása is. Ez azonban nem menti meg a filmet gyenge kivitelezésétől. A Coming out romantikus komédiaként is csődöt mond.

5/10

Szamár

A bejegyzés trackback címe:

https://kinoglaz.blog.hu/api/trackback/id/tr215747651

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csodaszép 2014.01.10. 16:54:18

Úgy tudom, a film egy vígjáték. Ha vígjáték, minden előfordulhat, még az is, hogy ülve nyalogatjuk a holdat. Olyan filmet készíteni, amely valósághű és egyben elbírja a magyar buzizó környezetet,még nem lehetséges.Szerintem. De az okosok jobban tudják.A rendező bátorságáért 10/10.

szb9 2014.01.10. 19:47:43

Az ilyen szigorú kritikusok túl sokat várnak el tőle. Ez nem valami forradalmi alkotás, mely alapjaiban rengeti meg a vígjáték műfaját vagy ilyesmi. Ez egy tucatvígjáték, egy kis csavarral, ennyi. Nekem tetszett.

V.A. 2014.01.10. 19:47:45

Nehéz megemészteni, hogy egy homokos témáról készült filmben nem a ma "elvárható" végkifejletet láthatjuk, azaz a buzik megdicsőülnek, a gonosz heterók elnyerik méltó büntetésüket és/vagy megmelegednek. De hogy egy vígjáték szereplő homokosból heteróvá váljon?! Ez abszurdum, ugye, kedves cikkíró?

SzamárCsacsi · http://kinoglaz.blog.hu/ 2014.01.10. 20:17:26

@V.A.: Én pont, hogy nem erre az elemre helyeztem a hangsúlyt. Ezt már elég sokan kitárgyalták előttem is. Helyette próbáltam arra rávilágítani, hogy mit szeretett volna (talán) elérni a rendező, és hogy ez miért nem sikerült neki. ;)

PanAma · http://kinoglaz.blog.hu/ 2014.01.13. 11:23:53

@V.A.: Szerintem a cikk írója nem az üzenetre célzott az elvárható végkifejlettel, hanem a hasonló romantikus komédiák műfaji sémájának elvárásaira. Ha a főhős jelleme/képessége egy baleset/sors következtében megváltozik, akkor műfajilag elvárható fordulat a végén a hős "visszaváltozása". Ilyen például a Mi kell a nőnek? c. romkom is, melyben a Mel Gibson által játszott karakter a végén egy újabb baleset miatt már nem hallja a nők gondolatait. Ettől még az átmeneti, megváltozott állapot kihatott a személyiségére és ő maga is egy más ember lett - már a "képesség" nélkül is.

tmichel · http://filmdzsungel.tumblr.com 2014.01.14. 07:59:31

szerintem ez egy kifejezetten jó magyar közönségfilm volt. először kritizálod, hogy sablonos, utána pedig, hogy a végén nem illeszkedik a sablonba. nem értem ez miért probléma.

picit gyáva volt a melegek ábrázolása terén, de valljuk be, hogy ennél sokkal többet nem bírt volna el egy átlag magyar néző.

ezzel szemben vicces volt. a nézőtéren egyértelműen jókedv uralkodott, tehát a film elérte a célját: szórakoztatott. ennél többet elvárni szerintem felesleges. ez a film nem küzdött semmiért. talán ez a legfontosabb.

SzamárCsacsi · http://kinoglaz.blog.hu/ 2014.01.14. 22:55:22

@PanAma: Így van. :)

@tmichel: Amikor én néztem leginkább a kínos nevetés volt az uralkodó, leszámítva egy-két tényleg ütős poént. Ha így vesszük tényleg jól szórakozott a közönség, de nem azért mert olyan fantasztikus volt a film. Hasonlóképpen én a Troll 2-n is nagyon jól mulattam, de ettől még egy gyászosan rossz film.

Egyébként a sablonossága miatt se kritizáltam, azt pont, hogy előnyként emeltem ki, mert egy darabig legalább azokat jól használja, bár gyengén feltöltve. (Ezzel pedig arra céloztam, hogy egy hiába egy működő szerkezet, ha nem töltjük azt fel érdemes tartalommal). A végén pedig, ha a sablont követi, akkor ez egy melegfilm lesz a kicsit esetlenebbik fajtából. De akkor azt mondom, hogy igen, a rendező a melegek elfogadása érdekében csinált egy romkomot, egy érdekes alapszituval. Így viszont azt érzem, hogy egyrészt próbál nyitni a melegek felé, de közben távolságtartó és bizalmatlan marad. Ez pedig konkrétan Orosz Dénes személyét jellemzi szerintem. Úgy tűnik, mintha kényelmetlen lenne számára ez az egész helyzet, és ezért marad hiteltelen is.

Remélem így már világosabb az indoklásom. :)