Facebook-oldalunk

Kedvelj minket a Facebookon is! A cikkek mellett rövidebb híreinket és játékainkat is ott osztjuk meg, illetve filmes idézeteket, képeket is találhatsz!

Bloglovin'

Rovataink

">

Heti mozibemutatók

  • Mia Hansen-Love: Éden
  • John Edginton: Genesis: A siker útja
  • Simon Curtis: Hölgy aranyban
  • George Miller: Mad Max – A harag útja
  • Gillian Greene: Rekviem egy macskáért
  • Elizabeth Banks: Tökéletes hang 2.
  • Martin Provost: Violette

 

tovább »

Támogatónk

galaktika.jpg

A. I. még sosem volt ilyen szerethető

2014. január 17. 18:55 PanAma

Spike Jonze idei filmje, A nő (Her) méltán nyerte el a Golden Globe legjobb forgatókönyvért járó díját, ahogy az Oscaron sem véletlenül versenyez öt kategóriában (pl. a legjobb film, a legjobb eredeti forgatókönyv és a legjobb látványtervezés). Az egyedi filmekkel (A John Malkovich menet, Ahol a vadak várnak) dúsított életműhöz mérten ez az alkotás is valami egészen sajátos dologról szól: a szerelemről, mely ember és gép között szövődhet.

her poster.jpg

Theodore (Joaquin Phoenix) magánélete az utóbbi időben zátonyra futott, volt feleségének emlékképe és a válás nyomasztó ténye terheli a lelkét, egyre inkább magába zárkózik. Sorsa akkor vesz komoly fordulatot, amikor a technológiai apparátusok iránt amúgy is érdeklődő férfi beszerzi a legújabb piacra dobott operációs rendszert. Csakhogy a szoftver minden eddigi ismert technológiát felülmúl: mesterséges intelligenciával rendelkezik. Theodore otthonában a gépen működő oprendszer női alakot ölt, és Samanthának nevezi magát (Scarlett Johansson – a hang). A felhasználó és a rendszer pedig egyre közelebb kerül egymáshoz – Samantha meghallgatja és megérti Theodore minden gondolatát, és miközben az ő lelke is folyamatosan fejlődik, igazi társakká válnak egymás számára. De miképpen élhető meg ilyen jellegű, kizárólag szellemi kapcsolat?

Bár A nő az ember és gép között szövődő intim viszony ábrázolását tűzi ki céljául, az alkotás mondanivalója nem a modern kor elidegenedésének durva társadalomkritikájába fordul át. Az élet ábrázolása az extrém konfliktus ellenére is hétköznapi, a baráti beszélgetések finom humora kellemesen életszagú. Emberi kapcsolatok tehát továbbra is léteznek, de a gépek olyan szinten részévé válnak az életünknek, hogy Spike Jonze (aki nemcsak rendezte, de írta is a filmet) felvetése nagyon is aktuálisnak tűnik. A kezdeti bizarr ellenszenv, amellyel a befogadó erre a furcsa kapcsolatra tekint, szinte azonnal eltűnik: Samanthát mi is személyként érzékeljük, gond nélkül rá tudunk hangolódni az érzéseire. Márpedig ez hihetetlenül nagy előrelépés a műfaj tekintetében – A. I. még sosem volt ennyire szerethető a vásznon (ellenpéldaként gondoljunk csak a 2001: Űrodüsszeia HAL-jára, vagy az Én, a robot V.I.K.I.-jére).

her.jpg

A szerelmi viszonyként felvázolt romantikus konfliktus eredete ugyanis a sci-fi műfajában található, amit A nő keretként használ (ráadásul a miliőábrázolás miatt valószínűleg a nem túl távoli jövőben járunk). A két személy közötti távolság és kapcsolatuk esetenkénti kiegyensúlyozatlansága Samantha test nélküli, mesterséges intelligencia létéből fakad, ami a filmidő előrehaladtával egyre sürgetőbb kérdéssé válik a szerelmesek számára. Lényük ilyen jellegű, determinált különbsége egy, szinte holtbiztos vég felé mutat. Jonze meg sem próbálhatott volna egy másik zárlatot adni a filmnek, bármennyire is részesei a gépek a mai életünknek (Samantha első verziója talán Cleverbot is lehetne).

A képi világban viszont valami zseniálisan eredetit hozott létre – az operatőri munka Hoyte Van Hoytema (A harcos; Suszter, szabó, baka, kém) érdeme. Hiába a tartalombeli science fiction keret, a látvány egyáltalán nem követi a megszokott, szinte már sablonos műfaji „kékséget”. Kifinomult világítás, mikro-megfigyelésekre összpontosító, asszociatív szuperplánok és bámulatos képek teszik még gyönyörűbbé és elfogadhatóan hétköznapivá ezt az egyedi történetet. A hősök lelke a képekbe ivódik.

A sajátos, lélek mélyére ható és rendkívül aktuális történet, a profin megírt forgatókönyv, és a gyönyörű látványvilág méltán teszi A nő-t az Oscar várományosává. A színészi alakításokról nem is beszélve!

9/10

A hazai bemutató dátuma: 2014. február 6. Utána irány a mozikba megnézni!

PanAma

A bejegyzés trackback címe:

https://kinoglaz.blog.hu/api/trackback/id/tr25765254

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SzamárCsacsi · http://kinoglaz.blog.hu/ 2014.01.18. 20:59:26

Én imádtam HAL-t. Sztem nagy arc. :D
Plusz ugye ott van még a Moon-ból is a robot, aki nagyon cuki a szmájlikkal. :)

Deepblue Noir (törölt) 2014.01.18. 22:13:51

mondjuk ez még korai mert nem sokan látták meg spoilerezés is lenne, de a befejezés számomra nem igazán érthető.
csak részletesebben nem akarok írni, mert ugye spoilerveszély az olvasó részére:)

PanAma · http://kinoglaz.blog.hu/ 2014.01.19. 09:39:20

@SzamárCsacsi: SPOILERALERT! Oké, a Hold-ból Gerty tényleg kedves, ahogy a kis smiley-kkal beszél, meg a "Sam, nem vagy éhes?" is bejött, de azért be kell látnunk, hogy ő is eleinte a Lunar Industries-t szolgálta ki és x Sam-t bizony a halálba küldött, szóval nem annyira késztet kezdettől fogva azonosulásra, még ha cuki is. Persze a végén a jó útra tér :).

PanAma · http://kinoglaz.blog.hu/ 2014.01.19. 09:41:43

@Deepblue Noir: Igen, igyekeztem ezt én is elkerülni a kritikámban, nehogy túlságosan le legyen lőve a poén. Expliciten valóban nem lett kimondva a zárlat, hogy miért történt mindez így, de szerintem elvontan érthető. Nekem legalábbis van egy sajátos értelmezésem az OS-k végső döntésére, de ezt tényleg nem akarom ide leírni, mert túl sok lenne :D.

Deepblue Noir (törölt) 2014.01.19. 19:00:06

@PanAma:

engem persze érdekelne:)
de az én problémám nem is annyira az ő döntésük,hanem hogy maga a film mit is akar mondani, mit is kellene éreznünk-gondolnunk a végén.
(amit én érzek és gondolok, az (mint általában) nem túl jó. kérdés, tényleg szomorúnak, kiábrándultnak szánták-e az alkotók)

PanAma · http://kinoglaz.blog.hu/ 2014.01.19. 19:05:12

@Deepblue Noir: Igen, kiábrándultságot, szomorúságot én is éreztem, de elég komplex érzelemhalmazt hagyott bennem a film, talán ezért is találom olyan jónak. (SPOLIER-ALERT)
Volt még itt belenyugvás, elfogadás, empátia (?) - vagy inkább együttérzés, csalódottság, de mégis szeretet és remény, hogy a hős (akivel azonosultam) fejlődik/továbblép és megtalálja a való életben is a megértő társat.
Szóval igen, szerintem ez a melankolikus, kicsit "plöttyedt" érzés helyén van, amit érzel. Tulajdonképpen (talán) ez egy extrém és szomorú végű romantikus történet volt, ami elérte a megfelelő érzelmi hatást.

Deepblue Noir (törölt) 2014.01.20. 13:53:23

@PanAma:

akkor rendben van, majd ha már kijött a film és kevésbé kell félni a spoilerektől, akkor még lehet részletesebben is elemezni:)

Spoiler
(mindenesetre az sokatmondó, hogy "amy" nem theodore-t, hanem egy másik férfit választott korábban, és végül sem biztos, hogy összejönnek, feleségével meg különváltak és bár azért valamennyire talán még szereti, de kicsi le is nézi. hát így járnak az ilyen típusú férfiak...ennyiben realisztikus, sajnos)

PanAma · http://kinoglaz.blog.hu/ 2014.01.20. 13:55:13

@Deepblue Noir: Amúgy ez tényleg érdekes felvetés, és biztos vagyok benne, hogy nem véletlenül sugallja a film ilyenképpen Theodore-ról, hogy az emberi kapcsolatai ilyen zűrösek és ezért másfajta viszonyba "menekül". Talán ez az ő érzelmi érésének a metaforikus története.

Deepblue Noir (törölt) 2014.01.20. 18:11:02

@PanAma:

lehetséges, hogy az. mindenesetre én nem vagyok biztos abban, hogy érzelmileg éretlen volt és éretté vált.
nekem röviden ennyi a történet:
A jövőben még a privilegizált poziciójú emberek érzelmi világa is hasonlóan zűrös mint manapság, sok a félreértés, sokan magányosak, egyesek már programokkal randevúzgatnak. ezek viszont egy idő után túlnőnek az embereken, és emlékeztetik őket arra, hogy az ember halandó, csak rövid ideig él és képességei is korlátozottabbak mint a mesterséges intelligenciájé.
az introvertált és épp ezért a nőknél csak mérsékelten sikeres főhős sok kínlódás után valamiért (ez nem világos nekem igazán) sikeresen túllép a volt házasságán amit korábban érzelmileg nem bírt elengedni. ezzel együtt persze szomorú is a fent említett "felismerések" miatt, ebben osztozik a hasonló helyzetű hölgyismerősével.a melankólia mindent áthat, a jövő meg bármilyen lehet.

PanAma · http://kinoglaz.blog.hu/ 2014.01.20. 18:16:26

@Deepblue Noir: Hát tulajdonképpen igen, de számomra ettől még szép volt a történet. Lehet, hogy éretté nem vált, de szerintem Theodore elindult az érzelmi érés útján - már csak azzal is, hogy a hölgyismerős számára megnyílt, ahogy ezt korábban meg tudta tenni Samanthának.
Szerintem azért lépett túl a házasságon/váláson, mert rádöbbent, hogy (újra) képes a szeretetre más iránt (és itt nem a "ha nincs ló - ember -, jó a szamár - gép - is"-re gondolok, mert szerintem Samantha értelmezhető egyenjogú, szeretetre méltó lényként), és így a magába forduló kínlódása tárgytalan lett, ami talán egy önértelmezési válságból indulhatott ki. De lehet, hogy már nagyon a mélybe ások, és olyat magyarázok bele a filmbe, ami csak nekem van meg. Nem tudom - ezek már tényleg csak személyes gondolatok :)

Deepblue Noir (törölt) 2014.01.20. 19:53:34

@PanAma:

„I like anybody who reads something into it that makes my movie look smart”

spike jonze , a her kapcsán:)

egyetértek a második felével, megnyílt, kevésbé magába fordulóvá vált, és ez pozitív.
kérdés viszont, hogy az éretlenség-érettség mennyire van jelen egyáltalán
egyfelől ott van, hogy „you can’t handle real emotions” You wanted to have a wife without the challenges of actually dealing with anything real.”. ez viszont csak a volt feleség véleménye, nem feltétlenül igazság, gyakorlatilag bárki vádolhatja ezzel a másik felet ha nem tudnak jól kijönni egymással és magát nem akarja hibáztatni, tehát ebben az értelemben valószínűleg nem volt „éretlen”, teljesen normális ember volt.(meg hát amúgy is érthető, a valóság általában nem túl jó)
vagy lehet hogy általánosabban értendő, az emberek azt gondolják, hogy lehet szebb-jobb szeretetviszony annál, mint amire úgy átlagosan képesek vagyunk, és végül felismeri hogy egyelőre ez még nem lehetséges az embereknek, csak mondjuk a mesterséges intelligenciának. ez lehet érettség, de szerintem csak egy szomorú felismerés…
de nem töprengek tovább, mert annyira nem lényeges:)
(a jövőben lesznem majd "samanthák", remélhetőleg:) )

PanAma · http://kinoglaz.blog.hu/ 2014.01.20. 20:02:01

@Deepblue Noir: Tulajdonképpen lehet ez is a film mondanivalója (Spike Jonze ha látná ezt a beszélgetésünket, bizony nagyon örülne :D), hogy csak a mesterséges intelligenciák képesek erre a jellegű kapcsolatépítésre, de talán azért ennyire nem volt társadalom- és emberkritikus a film. Legalábbis én nem éreztem.
A feleség vádja valóban lehetne súlytalan, pl. ha a főhős utána megvonta volna a vállát és azt mondta volna, hogy nincs igazad, ez csak egy más típusú élet/kapcsolat, amit te lehet, hogy nem értesz. De nem ez történt. Theodore-t bizony nagyon megviselte ez a találkozás és az a (lehet, hogy bántó szándékú, de őszinte) mondat. Talán pont azért, mert telibe talált. De ez tényleg már nagyon a mély szövetekben turkálás.
Minden esetre ezzel már bizonyítja a Her, hogy elért valamit, mert ilyen hosszadalmasan tanakodunk róla és ez (szerintem) tök jó!

Deepblue Noir (törölt) 2014.01.21. 06:36:50

@PanAma:

hát erről tanakodni kell, mert roppant fontos kérdésekről szól!:) (hogy igazán jól-e, azt nem tudnám megmondani, vannak azért a filmnek kritikusai)
mindenesetre az ember-gép a jövőben közeledhet egymáshoz, nyitva marad ez a lehetőség is, szóval theodore és samantha még találkozhatnak egymással, bár ez nem valószínű, talán majd theodore leszármazottai a jövőben...
a feleség vádját illetően,
-He couldn’t handle me so he wanted to put me on Prozac. Now he’s madly inlove with his laptop.
(amy)-I know she liked to put it all on you, but as far as emotions go, her’s were pretty volatile"

hát nem biztos, hogy ezzel meg kell bírkózni egy embernek, sőt, jobban jár, ha elmenekül és utána vádskodnak hogy nem tud valódi érzelmeket kezelni...