Facebook-oldalunk

Kedvelj minket a Facebookon is! A cikkek mellett rövidebb híreinket és játékainkat is ott osztjuk meg, illetve filmes idézeteket, képeket is találhatsz!

Bloglovin'

Rovataink

">

Heti mozibemutatók

  • Mia Hansen-Love: Éden
  • John Edginton: Genesis: A siker útja
  • Simon Curtis: Hölgy aranyban
  • George Miller: Mad Max – A harag útja
  • Gillian Greene: Rekviem egy macskáért
  • Elizabeth Banks: Tökéletes hang 2.
  • Martin Provost: Violette

 

tovább »

Támogatónk

galaktika.jpg

A Filmakadémia top baklövései

2014. február 28. 18:23 PanAma

Az 1929-től évenként kiosztásra kerülő, a világ egyik legismertebb, az Amerikai Egyesült Államokban pedig minden bizonnyal legrangosabb filmes díjat, az Oscart (hivatalos nevén: Academy Award) a Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia adja ki több kategóriában. (Az Oscarról szóló összefoglaló cikkünket itt olvashatjátok.)

Ám hiába a neves esemény és a hozzáértő vizsgáló- és döntőbizottság, a jutalmak nem ritkán félremennek. Vitathatatlanul kiváló tehetségek kerülnek pihenőpályára, vagy épp kevésbé zseniális alkotásokat sztárol túl a Filmakadémia, nekik ítélvén az aranyszobrocskát. Az utóbbi években a filmkedvelők körében például felháborodást kelt Leonardo DiCaprio megkérdőjelezhetetlenül mesteri alakításainak figyelmen kívül hagyása (noha négy jelölést már bezsebelt a korábban Hollywood szépfiújának skatulyázott úriember), ahogy többek között Gary Oldmané is.

leo2.jpg

Tévedések azonban korábban is történetek, amióta Oscar az Oscar. Ebben a toplistás összeállításunkban az Academy Award történetéből (akár korábbi, akár kortárs viszonylatban) szemezgettük ki a legnagyobb baklövéseket – kik maradtak méltatlanul szobrocska nélkül, vagy épp kik kaptak, akiknek nem kellett volna.

PanAma:

  • Alfred Hitchcock: Az angol származású, ám az álomgyárban is vitathatatlan sikereket elérő rendezőkirály nevét minden jóra való filmkedvelő ismeri. Életművével tagadhatatlanul bevéste magát a filmtörténetbe, mind műfaji (thriller), mind szerzői filmes szinten (pl. Madarak c. alkotásában már a szerzői jegyek kibontakozása is markánsabb, hiszen a film a horror műfajához szubverzíven nyúl). Munkássága nem csak egyéni alkotókra hatott, hanem filmes áramlatokra is (pl. európai modernizmus), ahogy az sem véletlen, hogy életrajzi filmek is születtek már róla (Hitchcock – 2013; The Girl – 2012). Ám az Akadémia Oscar-díj nélkül hagyta (noha 1968-ban kapott egy Irving G. Thalberg Memorial Awardot). Ötször jelölték.
  • Charlie Chaplin: Egy olyan alkotó, akinek a nevéről az átlag filmkedvelőnek az amúgy nem csekély termésű és nem annyira rövid némafilmkorszak ugrik be. Chaplin, a burleszkkirály. A Filmakadémia mentségére legyen szólva: mivel az Oscar csak 1929-től kerül megrendezésre (azaz a hangosfilmkorszaktól kezdve), Chaplin életművének valóban kiemelkedő részét, mely a „némasághoz” kötődött, nem tudták idejében díjazni. És miként sok némafilmes sztár (pl. Gloria Swanson), ő sem tudott igazán alkalmazkodni az új technikából adódóan megváltozott filmnyelvhez, így 1928 után leáldozott a pályájának. Életében nem is kapott aktuális Oscart (de két Honorary Awardot igen, az egyiket 1928-ban, A cirkuszért), bár kétszer jelölték. (Az 1952-es Rivaldafény érdekes eset, mert 1973-ban kapott csak érte megosztott díjat.)
  • Orson WellesBár Welles munkásságát az Akadémia nem hagyta díj nélkül (1971-ben Honorary Awardot kapott), leghíresebb filmjét, az Aranypolgárt mindössze legjobb eredeti forgatókönyv kategóriában méltatták szoborral, Welles (aki egyben a rendező és a címszereplőt alakító színész is volt) megosztva kapta érte az Oscart 1942-ben. Szerintem ennél több díjat érdemelt volna (de legalább több kategóriában jelölték).

Saccperkb
Számító nevű szerzőnk rögtön egy ideivel kezdené:

  • Pacific Rim: Mert A magányos lovas trükkjei annyival jobbak voltak, de annyival!
  • Jean Dujardin meg az egész A némafilmes mizéria: Bocsássatok meg, de az egész egy közepes Ének az esőben remake, és Dujardin benyúlta Brad Pitt jól megérdemelt Oscarját. Lehet engem utálni, arra valók a kommentek.
  • Gérard Dépardieu: a Cyranóért jelölték, de nem kapta meg. A Modern család-os Cam után szabadon: a fickó el tudná játszani Macskanőt, és abban is tökéletes lenne.
  • (+1) James Franco, a műsorvezető:  Tök megbízható a srác, tényleg. Á, alig van betépve a nap minden órájában… Adjuk neki oda a világ egyik legnézettebb tévéműsorának vezetését!

oscar_bakloves2.jpg

kockás:

  • Stanley Kubrick: Igazán hozzávághattak volna egy legjobb rendező díjat. Vagy legjobb film díjat, de nem. Első és egyetlen Oscar-díját a 2001: Űrodüsszeia vizuális effektjeiért kapta.
  • Christoph Waltz: Hogy kaphat valaki kétszer Oscar-díjat ugyanazért a szerepért? Nem mintha nem imádtam volna a Becstelen brigantykban, de nekem a Django elszabadulban már egy kicsit sok volt.
  • Mással nincs különösebb bajom, csak Steve McQueennek adjanak egyszer egy szobrocskát.

RDorka:

  • Helena Bonham Carter: Miért nem kapott még Oscart?!? Komolyan A király beszédében nyújtott játéka egyike volt a legeslegjobb alakításainak. Azon kívül nála jobb karakterszínésznőt keresve sem talál az ember.
  • Johnny Depp: Mi az, amit ez az ember nem tud eljátszani? Nem elég, hogy legendás karriert futott be, de akármit csinál, megállja a helyét. Adjatok már neki egy Oscart!
  • Sokszor mellényúl az akadémia, néha még kiváló színészek esetében is. Ilyen volt az 1992-es és az 1993-as Oscar-gála nyertesei közül Anthony Hopkins (A bárányok hallgatnak) és Al Pacino (Egy asszony illata). Talán mondhatjuk, hogy életük legrosszabb alakításait láthatjuk. Mindketten túljátszották a szerepeiket. Hopkins engem már-már Lugosi Béla színpadiasan túldramatizált trashfilmes alakításaira emlékeztet, ami lehet, hogy nyerő volt 1930 és 1950 között, de 1993-ban inkább már csak gáz. Al Pacino pedig egyszerűen borzalmas, a 'hogyan kell totálisan túljátszani egy szerepet' mintapéldája. Ráadásul a film nagy részében torkaszakadtából üvölt, és ezt még a trailer sem leplezi:

Ám a lista szinte végtelen – lehet bővíteni a kommentekben!

Saccperkb, kockás, RDorka, PanAma

A bejegyzés trackback címe:

https://kinoglaz.blog.hu/api/trackback/id/tr655756268

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Deepblue Noir (törölt) 2014.03.01. 00:12:15

bizonyos rendezőket( pl. chaplin, godard, peckinpah, leone, de palma) soha nem is jelöltek, így még vesztesek sem lehettek
ha a díjakat nézzük,főleg ha minden kategóriában, akkor olyan hosszú lenne a lista, hogy senki sem olvasná végig, egyszerűbb lenne a jó döntéseket sorolni:)

szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2014.03.03. 07:06:41

ha valaki oscart kap, az semmit sem jelent azon kívül, h a film ”oszkárkompatibilis” - ez kb művészkedő-konzervatív-pécé-bornírt-sznobériafélét takar

SarahConnor 2014.03.03. 07:07:12

"Al Pacino pedig egyszerűen borzalmas, a 'hogyan kell totálisan túljátszani egy szerepet' mintapéldája. Ráadásul a film nagy részében torkaszakadtából üvölt"

Hűű, nem tudtam, hogy él olyan ember, aki annak ellenére nem bírja azt a filmet, hogy értette (feltételezem ez utóbbit).

Christop Waltz Oscar-túladagolásával egyetértek, de szerintem nem az a gond, hogy ugyanazt a szerepet játszotta. Az IB Landája kb Calvin Candie szerepével lett volna egyenlő. A gond az volt, hogy Waltz a Djangoban egyszerűen nem volt elég karizmatikus szerep. Ahhoz legalábbis nem, hogy felérjen Landával.

pacagánycsök 2014.03.03. 10:09:29

ha zavar Waltz 2 Oscarja ugyanazert a szerepert, nem tudom hogyan emlitheted Deppet, aki olyan 20 eve jatsza ugyanazt. Csupan az a kulonbseg, hogy Waltznal az eljatszando karakterek tenyleg hasonloak voltak, mig Depp ennyit tud, o Hamletetet es Power Rangert is ugyanugy tolna

Deepblue Noir (törölt) 2014.03.03. 10:09:50

idei legnagyobb baklövések:
cate blanchett + her

de ezek, főleg blanchett, szinte minden kritikusdíjat is megnyertek, nem értem.

Túrós (törölt) 2014.03.03. 10:09:56

Én vagyok itt az egyetlen aki szerint Dikáprió nem annyira jó hogy oszkárt kéne kapnia?

Bejgli 2014.03.03. 14:37:56

@Túrós: Meglehet :) szerintem már gyerekkorában kiérdemelte és egyre jobb, mint a finom bor ;) :D

p.o.p 2014.03.03. 14:38:05

@Túrós: jó ő nagyon, de McConaughey most megérdemelten jobb volt egy két hajszállal.

Hunor Levente 2014.03.03. 14:38:15

Dehogy megkérdőjelezhetetlenül.

amc 2014.03.03. 14:38:20

@Túrós: Nem, nem. Én is itt vagyok.

PanAma · http://kinoglaz.blog.hu/ 2014.03.03. 14:40:07

@fene_: nem ugyanaz a szerző írta a két véleményt.

PanAma · http://kinoglaz.blog.hu/ 2014.03.03. 14:42:36

@p.o.p: A mostani alakítása valóban nem annyira mérhető a korábbiakhoz, amik szvsz kiválóak voltak (bár az is igaz, hogy a szépfiú skatulyából most a neurotikusba vándorolt, de abban viszont eszméletlen), de volták már páran az Oscar történetében, akik korábbi munkákért kaptak díjat és nem az éppen aktuálisért. A Filmakadémia is kompenzál néha.

Globetrotter2014 2014.03.03. 15:34:11

Vannak filmek amiket jutalmaz a bevétel. Nem nekik való az Oscar.

@Túrós: hát, kb igen :) Bér tény Mconaughey lejátszotta a képernyőről abban a nyúlfarknyi szerepben a WS farkasa elején.

@fene_: Hát ah szerinted a Karib tenger kalózai meg a kilencedik kapu karaktere ugyanaz akkor elég szűk a pontrendszered. Amúgy háromnál én sem láttam több arcát de speciel De Niro is a legtöbb szerepét két-három karakter fedi le. Csak ezek a karakterek eléggé szélesek.

Csokonai Vitéz Műhely 2014.03.03. 16:55:14

Deppnek Oscart? Ez vicces. Közepesen jó színész, de kiemelkedőt nem igazán tud.
A legnagyobb baklövések szerintem:
Marissa Tomei Oscarja a Vinnie az 1ügyűért. Egy városi legenda szerint Jack Palance annyira be volt tépve, hogy nem tudta kiszedni a borítékból a nevet (Vanessa Redgrave)és benyögte Tomei nevét, mert őt mondták utoljára, és arra még emlékezett.
Forest Gump legyőzte a Pulp Fictiont és a Shawshank Redemptiont. Mindkettő jobb.
És egyetértek, Pacino nem érdemelte meg az Egy asszony illatá-ért.