Facebook-oldalunk

Kedvelj minket a Facebookon is! A cikkek mellett rövidebb híreinket és játékainkat is ott osztjuk meg, illetve filmes idézeteket, képeket is találhatsz!

Bloglovin'

Rovataink

">

Heti mozibemutatók

  • Mia Hansen-Love: Éden
  • John Edginton: Genesis: A siker útja
  • Simon Curtis: Hölgy aranyban
  • George Miller: Mad Max – A harag útja
  • Gillian Greene: Rekviem egy macskáért
  • Elizabeth Banks: Tökéletes hang 2.
  • Martin Provost: Violette

 

tovább »

Támogatónk

galaktika.jpg

Gengszterfilm a király!

2014. május 13. 18:58 PanAma

„Top”-sorozatunk következő részeként ismét egy műfajhoz nyúlunk, amely annyira nem is áll messze a legutóbb tárgyalt film noirtól. Ezúttal a gengsztereké a pálya!

A gengszterfilmet a kalandfilmek nagyformájába és a bűnügyi filmek kategóriájába soroljuk, miképpen a film noirt is – a két műfajt ráadásul klasszikus aranykoruk is összeköti, mindkettő a ’30-40-es évek környékén élte virágkorát.

pulp-fiction-guns.jpg

A gengszterfilm külön érdekessége, hogy a hollywoodi hagyománytól markánsan eltérően morálisan nem jóváhagyható tetteket végrehajtó hőst, egy bűnözőt állít a középpontba. Ennek értelmében a gengsztert antihősnek tekintjük, a forgatókönyvírók és rendezők hatalmas feladata pedig a műfajba tartozó filmek esetén az, hogy a többé-kevésbé maradéktalan azonosulást elérjék a nézőben. Ez nem mindig egyszerű.

A gengszterfilmek narratíváját alapvetően jellemzi az emelkedés-bukás: a főhős fokozatosan egyre otthonosabban mozog a bűn világában, lépcsőfokonként araszol felfelé a gangen belüli ranglétrán (ehhez nem ritkán feletteseit is likvidálja – pl. Scarface1932), mígnem a csúcsra ér. Ekkor – a klasszikus hollywoodi cenzúra értelmében eléri a gonoszság csúcsát, így a néző morális igényeinek kielégítéséért meg kell bűnhődnie – karrierje szükségszerűen bukással zárul (ami nagyon fontos: ebből a szempontból Coppola A Keresztapája egyáltalán nem tipikus példája a műfajnak, mintegy kritikus szemmel tekintve a bűnt jóváhagyó társadalomra hagyja meg győztesként a gengsztert).

scarface-1932--01.jpg

A műfaj korai filmjei a film noirhoz hasonlóan expresszív látványvilággal dolgoztak, melyhez kiváló alapot biztosított a zömében éjszakai jelenetek szerepeltetése (e szempontból az 1946-os Killers jelentette a fordulatot, melynek nagy része már nappal játszódik) és a nagyvárosi környezet, mely a westernhősökkel ellenpontot képező bűnözőkarakter legfontosabb terepe.  

Persze a gengszterfilm műfaján belül számtalan alműfajt különíthetünk el: heistfilmek (Ocean’s-sorozat, Kutyaszorítóban), szindikátusfilmek (Point Blank), menekülő szerelmesek (Bonnie és Clyde, Csak egyszer élsz), box-gengszter-noir (Annál súlyosabb a bukásuk…), stb. Ebben a cikkben a saját kedvenceinket gyűjtöttük egy (gengszter)kalap alá, hogy a műfaj iránt érdeklődők kedvükre szemezgethessenek:

PanAma

Sergio Leone: Volt egyszer egy Amerika (1984): Ez a több mint három és fél órás film kellemes nosztalgiával tekint a gengszterfilm hőskorának számító szesztilalom idejére, mely az igazi bűnöző nagyágyúk időszaka volt. Csodálatos forgatókönyv, igazi karakterek, szép képek és filmzene. És a filmtörténet valaha látott legzseniálisabb mosolya.

Raoul Walsh: Az alvilág alkonya (1939):  Egy klasszikusabb darab, noha már ez is nosztalgiával tekint a nagyágyúk korszakára (az eredeti cím ezt is sugallja: The Roaring Twenties), méltó megemlékezést adva a karriergengsztereknek. Ráadásul a valaha élt két legnagyobb gengszterszínész alakít benne (Edward G. Robinson kivételével): James Cagney és Humphrey Bogart. 

Martin Scorsese: Nagymenők (1990): Ez a film a mai napig alkotó rendezőóriás műfaji jártasságának mintapéldája, mely kiválóan ötvözi a gengszterfilmet a szerzőibb jegyekkel. Szórakoztató, velejéig romlott és nagyon scorsese-s.

volt egyszer egy amrika.jpg

kockás

Guy Ritchie: Blöff (2000): Mr. Ritchie újraértelmezte a műfajt A ravasz, az Agy és a két füstölgőpuskacsővel, és kultuszt teremtett London alvilági alakjaiból. A Blöff meg még egy lapáttal rátett a szórakoztatásra, zseniális darab, amelynek még a hímsovinizmusát is hajlandó vagyok megbocsátani. Londoni atmoszféra Brad Pitt akcentussal és eszméletlen alvilági karakterekkel, mindezek miatt a Blöff kihagyhatatlan filmélmény. Ja, és a csodás monológokat se felejtsük el: 

Sült hal, Tom Jones, délutáni tea, rossz kaja, még rosszabb idő, kibaszott Mary Poppins… LONDON!

Scorsese: A tégla (2006): Scorsese kétségtelenül a műfaj egyik nagymestere, A tégla meg egy különösen jól sikerült film, köszönhetően a kiváló színészeknek, mert ebben a darabban bizony mindenki brillírozik. Valamit csak jelent az a négy Oscar-díj.

John Hillcoat: Fékezhetetlen (2012): Tény, hogy mindenre képes vagyok azt mondani, hogy jó, amiben Tom Hardy szerepel – mert egy olyan Isten adta tehetségről van szó, akit öröm nézni, és nem csak a bicepsze miatt – de ez a film nemcsak miatta működik. Itt bizony mindenki „odatette magát”, és megvan benne minden, ami egy kiváló gengszterfilmhez kell: szeszcsempészet, korrupció, bosszú és még a szerelem is belefért.

fekezhetetlen.jpg

Wancass

Tarantino: Ponyvaregény (1994): Ezt a filmet szerintem senkinek sem kell bemutatnom, az egyik legismertebb, legidézettebb, de mindenképpen az egyik legcoolabb gengszterfilm, amelyet nem lehet elégszer megnézni. Részben elveszi a gengsztervilág komolyságát szürreálisan borult jeleneteivel, de egyben annak komoly karikatúrája is. A filmes humort pedig mindenképpen új szintre emelte.

Michael Mann: Szemtől szemben (1995): De Niro és Al Pacino A Keresztapa 2. után újra egy filmben. Epikus bankrablós krimi, erős drámai elemekkel, a két főszereplő „kedélyes” kávéházi beszélgetése pedig a zsáner egyik csúcsa. Ezen kívül a sztorit zseniális akciójelenetek teszik pergővé. Kihagyhatatlan darab.

Fernando Meirelles: Isten városa (2002): Modern brazil gengszterfilm, mely Rio de Janeiro nyomornegyedeiben játszódik, és (többek között) egy drogdíler és egy újságíró pályafutását mutatja be gyerekkoruktól kezdve. Nagyon egyedi látásmódú, megrázó és mélyen elgondolkodtató alkotás a brazil drogmaffiáról, a bűnözővé válásról és az emberi élet értékéről.

20080728cityofmen.jpg

Szamár

Nick Cassavetes: Alpha Dog (2006): Ez a film a személyes kedvencem. Nehéz megmondani miért, hiszen a kritikusok kevésbé szerették. Mégis torokszorító, igaz történetet dolgoz fel, kiváló színészekkel, hatásos rendezésben.

Martin Scorsese: A Wall Street farkasa (2013): Scorsese a gengszterfilm császára, nem véletlen jelenik meg több embernél egy-egy filmje a listában, és még így is kimaradtak olyan filmjei, mint például az Ajlas utcák. A Wall Street farkasát azért választottam, mert ebben a filmben a rendező A sebhelyesarcút megszégyenítő magasságba emeli a fényűzést, és megmutatja, hogy a legnagyobb gengszterek nem droggal kereskednek, hanem pénzzel.

Martin McDonagh: Erőszakik (2008): Az ír rendezőt csak dicsérni tudom, hiszen eddigi két nagyjátékfilmje amelyeket maga is írt – egyaránt zseniális. Mégis az Erőszakik az, ami örökké az egyik kedvencem lesz. Ezen még a szörnyű magyar cím se tudott rontani. 

+1 Coen testvérek: A halál keresztútján (1990): Lehetetlen a Coen fiúkat kihagyni a dologból, hiszen szintén több remek gengszterfilmet letettek az asztalra, sőt, első rendezésük, a Véresen egyszerű is az. Mégis A halál keresztútján a legkiemelkedőbb és legfinomabb művük a zsáneren belül.

Saccperkb

Francis Ford Coppola: A keresztapa (1972): Egyszerűen mert fantasztikus, és a többiek nem írták.

Francis Ford Coppola: A keresztapa 2. (1972): Mert, őszintén szólva, sokkal jobb, mint az első. A konfliktus nagyobb, a dráma mélyebb. Tökéletes folytatás.

Francis Ford Coppola: A keresztapa 3. (1990)… Haha. Nem. Pfujj, és Sofia Coppola, drágám, ezt még az Elveszett jelentés sem feledteti velem. Az igazság az, hogy nem vagyok nagy gengszterfilmes, ezért inkább egy sorozattal jövök ide, amely mindörökké megváltoztatta a televíziót, főleg a nemrég elhunyt zseninek, James Gandolfininek köszönhetően. Ez pedig David Chase-től a Maffiózók (1999–2007). 

RDorka

Az én nagy kedvenceim a korai gengszter filmek közül kerültek ki. Elsőként is rögtön egy némafilm: D.W. Griffith: A Pig Alley testőrei (1912) című kisjátékfilmje. Melyet itt meg is tekinthettek:


Loyd Bacon: Invisible Stripes (1939) című – sok helyütt film noirként jegyzett – műve, amely a börtönből frissen szabadult emberek munkavállalásának nehézségeit járja körbe. Persze mindezt izgalmas köntösbe bújtatva. 

Mervyn LeRoy: Szökevény vagyok (1932) című börtönfilmje, amely azt mutatja be, hogy milyen következményekkel jár, ha valakit tévesen ítélnek el. Az régi filmek kedvelőinek, mindegyiket csak ajánlani tudom.

A bejegyzés trackback címe:

https://kinoglaz.blog.hu/api/trackback/id/tr126073175

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Gengszterkrónikák VII. 2014.05.15. 09:46:30

A neve legendává vált. Első számú közellenség, notórius bankrabló és a szökések igazi nagymestere, aki bohócot csinált a rendőrségből és az FBI-ból. Nem volt olyan bank, amelyet ne tudott volna kirabolni és nem volt olyan börtön, amely elég biztonságos...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.05.14. 19:01:25

jól látom főleg amerikaiak, minimális európai, és semmi ázsiai a listán???

Ez direkt volt (mármint direkt ilyen szűkre vettétek a kategóriákat) vagy véletlenül alakult így?!

SzamárCsacsi · http://kinoglaz.blog.hu/ 2014.05.14. 19:04:00

@doggfather: Nem volt megszabva, hogy nem lehet ázsiai, egyszerűen senki nem választott. :)

Őszintén nekem nagy lemaradásom van ilyen szinten, mások nem tudom hogy vannak ezzel.

kockaes 2014.05.14. 22:14:12

@doggfather: Én sem igazán ismerem az ázsiai filmeket, de nem is érzek nagy késztetést arra, hogy pótoljak, mivel nem ragadtak meg. Egy-két kivétel persze van, az Oldboy nagyon tetszett, ahogy a Snowpiercer is, meg Kim Ki-duk-tól szerettem még pár filmet.

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2014.05.14. 22:31:32

@doggfather: Ha hármat kellene választanom, valószínűleg nálam is ezek közül került volna ki az a három... Szerintem jó és kellően vegyes lista.

porch monkey 4 life! 2014.05.14. 23:07:10

Valószínűleg látáskárosult vagyok, de nem találom az Al Pacino-féle Sebhelyesarcút, miközben vannak itt olyan alkotások, amik nem gengszterfilmek (Szemtől szemben, Alpha Dog, Erőszakik), de legalábbis igen kevert műfajú alkotások, ennyi erővel pedig az Oscar is lehetne gengszterfilm.

Nem vagyok megmondó, az első 3 nálam a Keresztapa, a Sebhelyesarcú és a Nagymenők. És van egy guilty pleasure is, a Négykezes géppisztolyra, ami olyan A-B kategóriás, mégis talán perverz módra imádom :)

SzamárCsacsi · http://kinoglaz.blog.hu/ 2014.05.14. 23:16:47

@porch monkey 4 life!: A gengszterfilm olyan bűnügyi film, ahol a bűnöző(k) a főszereplő(k). Ennek max a Heat nem felel teljesen meg, ahol a nyomozó legalább akkora szerepet kap.
A Scarface egy klasszikus és valóban meglepő, hogy senki sem említette, de lehet, hogy mindenkinél (ahogy nálam is) pont lecsúszott.
Én nem véletlenül választottam 4db filmet a 3 helyett. Mocsok sok jó gengszterfilm van, és nem egyszerű szelektálni.

SzamárCsacsi · http://kinoglaz.blog.hu/ 2014.05.14. 23:23:03

@SzamárCsacsi: Illetve helyesbítenék: A Szökevény vagyok biztos, hogy nem gengszterfilm, még csak börtönfilmnek se nevezném, mert a játékidő nagy része szabadlábon zajlik. De ezt megbocsájtjuk, mert az egy zseniális darab és remek kifordítása a bűnfilmeknek. Mellesleg a vége a filmtörténet egyik legjobb befejezése. :)

porch monkey 4 life! 2014.05.14. 23:42:19

@SzamárCsacsi: Nem akarok ezen lovagolni, de akkor asz Oscar gengszterfilm? vagy a Mafia!, mint paródia is gengszterfilm? Értem a logikádat, részben egyet is értek, csak jelentősen tágítod a műfajt. Ez persze nem baj, mert a legjobbak úgyis egyértelműek.

SzamárCsacsi · http://kinoglaz.blog.hu/ 2014.05.14. 23:51:18

@porch monkey 4 life!: nem láttam őket, de leírás alapján ezek is azok, csak épp gengszter-vígjátékok. Minden műfajnak vannak tágabb és szűkebb definíciói, plusz ugye több műfajú filmekkel is számolni kell, amik nem tisztán egy zsánerhez kapcsolódnak.

Trónkövetelő 2014.05.14. 23:52:02

És a Casino? Rohadt jó film az is.
Fedőneve: Donnie Brasco?
Vagy a Piedone első része, az elmegy gengszterfilmnek is, nincsenek benne bugyutáskodások kisgyerekekkel, mint a többi részben, Bud Spencer nem öltözik be benne csecsemőnek, és a zenéje is jó. A szó pozitív értelmében sokkal ridegebb, keményebb alkotás, mint a többi Bud Spencer film (a Sötét Torinót leszámítva, de az a film meg szar).

Fredo78 2014.05.15. 00:03:59

'Estèt! Nem látom a Casinot senkinèl sem említeni...

PanAma · http://kinoglaz.blog.hu/ 2014.05.15. 07:09:43

@doggfather: Én mondjuk láttam egy szerzői gengszterfilmet Japánból, de majdnem a hajamat téptem rajta. Mondjuk az igaz, hogy az amerikai ("klasszikus") felhozatalt szélesebb körben ismerem.
@Trónkövetelő: @Fredo78: @porch monkey 4 life!:
A Casino nálam nagyon versenyzett az első három helyért, de végül nem akartam 2 Scorsese-t beletenni, ezért kimaradt, bár én is imádom.
A Sebhelyesarcút illetve én renegát vagyok, mert nagyon nem szerettem. Mármint az újat, A Brian de Palma félét. Ennek pedig az az oka, hogy a Oliver Stone (a forgatókönyvíró) nem csinált mást, csak az eredeti, és egyébként nem csak műfajtörténetileg zseniális, 1932-es, Hawks féle filmet lemásolta/néhány elemet kicserélt. Úgyhogy számomra az új Sebhelyesarcú elég kevés újat mondott, sőt, inkább csak zavartak a klasszikushoz mért gyengeségei... Lehet, ha nem látom előbb az eredetit, nem így gondolnám, így viszont egy elég gyenge másolat (mivel, mint mondtam, a 1932-es nekem a csillagokat is lehozta az égről).
A Donnie Brasco ugyan nem került be a repertoárba, de írtunk már róla, itt a linkje: kinoglaz.blog.hu/2013/11/17/mike_newell_gengszterrel_is_probalkozott

Tompika66 2014.05.15. 10:34:58

Csak egy apró észrevétel. A Keresztapa 2-ben tényleg játszott a Robert DeNiro és az Al Pacinp is, de nem volt közös jelenetük. A Szemtől szemben az első közös filmjük.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.05.15. 10:35:40

@SzamárCsacsi: @kockaes: @lisztes: @PanAma: köszi a válaszokat, lehet velem van akkor a gond, az én listámon tuti lenne legalább 1 yakuza, és 2 vagy 3 francia gengszterfilm is. :D Az amcsik mellett persze nálam is, de kiegészítve. :)

Nem akarok reklámozni, de egy másik blogon már volt erről egy vita, ha érdekel, belinkelem, elküldöm hol volt. :D

Aha, persze 2014.05.15. 16:26:32

1. Casino
2. Gengszter korzó - Boardwalk Empire: Bár nem film, de ha már Scorsese a producere, talán meg lehet említeni.(személyes kedvencem)

Mezőgazdasági Gumicsizma 2014.05.15. 18:49:10

@kockaes: Ha egy baráti jó tanácsot elfogatsz, akkor legalább egy ázsiai filmet nézz meg: Szigorúan piszkos ügyek. Remélem a megnézése után a Scorsese-féle istenített copy paste filmet, A téglát, még a DVD lejátszó közelébe se viszed. :) (Sajnos az ázsiai filmek valamiért nagyon alul értékeltek pedig...)

hacacáré 2014.06.28. 12:07:52

@FITY MA: abban egyetértek, h az általad említett film zseniális, de azért ne vegyük el a jó öreg Martytól, hogy nagyon jól át sikerült helyeznie bostoni környezetbe a sztorit, és DiCaprio, Damon, Wahlberg, de akár Sheen játéka is tökéletes (Jack papa mindig az).

Mellesleg a cikk íróinak tudnék ajánlani több ázsiai főleg dél-koreai filmet az Oldboy mellett, amiket mindenképp érdemes megtekinteni.
Tehát itt lenne a lista amiben nem mindegyik gengszterfilm, de nagyon jó filmek egytől egyig:

- A bosszú trilógia többi része (Sympathy for Mr. Vengeance, Lady Vengeance)
- Memories of Murder
- Nameless Gangster
- The Chaser
- The Man from Nowhere
- New World
süti beállítások módosítása