Facebook-oldalunk

Kedvelj minket a Facebookon is! A cikkek mellett rövidebb híreinket és játékainkat is ott osztjuk meg, illetve filmes idézeteket, képeket is találhatsz!

Bloglovin'

Rovataink

">

Heti mozibemutatók

  • Mia Hansen-Love: Éden
  • John Edginton: Genesis: A siker útja
  • Simon Curtis: Hölgy aranyban
  • George Miller: Mad Max – A harag útja
  • Gillian Greene: Rekviem egy macskáért
  • Elizabeth Banks: Tökéletes hang 2.
  • Martin Provost: Violette

 

tovább »

Támogatónk

galaktika.jpg

Politika középkori díszletben

2014. március 9. 18:26 PanAma

Első sorozatkritikánk után (mely Saccperkb tollából született és a nagy jelentőségű Twin Peakst dolgozta fel) ismét szentelünk egy cikket egy szériának. Ezúttal a kortárs közegben evezünk, és szintén egy hatalmas rajongótábort maga köré csoportosító, ám még jelenleg is futó sikersorozatról ejtünk szót: a Trónok harcáról, melynek jövő hónapban jön a negyedik évadja. Amerikában április 6-án (a sors fintora, hogy nálunk ez az országgyűlési választások napjára esik – Trónok harca, mi?), nálunk egy nappal később érkezik az első rész. De miért ez az iszonyatos népszerűség és rajongás, ami a szériát övezi?

A Trónok harca adaptáció, George R. R. Martin fanatsy sagajának mozgóképes verziója. A nagysikerű regénysorozat, mely eredetileg A tűz és jég dala címen fut, jelenleg öt vaskos kötettel nyomja a rajongók könyvespolcait, az író még további két részt tervez. Ez persze misztikummal tölti fel a hatalmi játszmákat középpontba állító történetet és az abból készült filmsorozatot, hiszen még mindig nem tudjuk, hogy ki lesz a nyertes, de tűkön ülünk, hogy megismerjük.

tronok harca.jpg

Adaptációs szempontból a regény egyrészt megkönnyíti a Trónok harca alkotóinak dolgát, másrészt nehezíti is (ahogy ez a legtöbb adaptáció esetén felmerül). Mivel a 1991-től írt (1996-ban jelent meg az első kötet), több mint húsz nyelvre lefordított irodalmi alap is rendkívüli diadalmenetet tudhat magáénak, a filmes verzió kapcsán a helyes adaptálói metódus/hozzáállás elengedhetetlen. A sorozat alkotóinak a vérmes regényimádók elvárásaihoz igazodván muszáj kellő tiszteletet tanúsítaniuk az eredeti felé, miközben a film nyelvére alkalmazván a történetet autonóm alkotás létrehozása is a cél. Nekem is számtalan ismerősöm fröcsög a sorozat kapcsán, főképp azért, mert „ők előbb olvasták a regényt és az mennyivel jobb”. Én adaptációs szempontból inkább úgy mondanám, hogy az irodalmi alap időben előbb jelent meg, ezért az eredetiség privilégiuma az övé, de ettől még a sorozat nem szolgaszerű másolat. Másik érv, hogy „így senki nem fogja elolvasni, mert meg lehet nézni filmen”. Ez sem igaz, sokan pont azért olvassák el, mert találkoztak vele a tv képernyőjén, vagy a tagadhatatlan hype miatt értesültek róla. Nem kell a hetedik művészetet lenézni, és dogmatikusan az irodalom dicsőségfalára írni mindent – az biztos, hogy a két művészet jó ideje egymással együttműködve alkot, és nincs is ezzel semmi baj. A Trónok harca is csak ennek mintapéldája.

A másik oldalon viszont a kiváló regénysorozat nagyon is jó alapot szolgál a filmes adaptáció számára: sikere elve implikálja a mozgóképes széria rajongótáborának jelentős részét. Ráadásul az író a film számára könnyen megjeleníthető nézőpontrendszert alkalmaz, az elbeszélő E/3-ban beszél, de fejezetenként egy-egy szereplőhöz közelíti magát (a fejezetek címei a karakterek nevei is), ez egyfajta objektív és szubjektív látásmód keveredését hozza, amit a film az azonosulás szempontjából nagyon pozitívan tud alkalmazni. (Technikai oldalon talán – ám kicsit önkényesen – a félszubjektív kamerapozíciónak feleltethető meg.)

tronok harca 5.jpg

De miről is szól a Trónok harca? Nyilván – mondjátok ti – a trónok harcáról. És tényleg! A középkori, ám teljes mértékben fiktív közegbe helyezett cselekmény a fantasy műfaját inkább csak keretként használja fel, a központi konfliktust leggyakrabban nem a mágikus elemek motiválják (jó, persze a Mások inváziója elég para konfliktusforrás, de az is inkább külső ellenségként funkcionál a viszálykodó családokkal szemben). A sorozat (és a könyv) cselekményét a politikai harcok, szövetségek, ellenségek, ármánykodások és árulások köré csoportosítja, alternatív történelmet hozván így létre. A Trónok harcában nem a meseszerű „jó és rossz” erők csapnak össze, hanem dinasztiák, jellemek, érdekek és vágyak. Egyik barátom ezért pejoratívan „középkori szappanoperának” titulálta a sorozatot, ami a konfliktusokat eltúlozva nézve persze igaz lehet, de a Trónok harca azért sokkal profibb és grandiózusabb egy Barátok köztnél (bocsánat, ha netán ezzel megbántottam volna valakit). Az viszont biztos, hogy a mágia csupán néholi feltűnése miatt a vaskalapos irracionalitás- és fantasztikum-elleneseket is nagyon meg tudja ragadni a széria.

A sorozatban ráadásul eltűnik a fantasykat néha komolytalan gyermekmesévé degradáló „jó és rossz dichotómia” (pl. A Gyűrűk Urában fel sem merülne, hogy az orkokkal azonosuljunk, ők elve rosszak/csúnyák és kész). A karakterek leggyakrabban nem sorolhatóak egyértelműen morális skatulyákba, legtöbbjük tette logikusan motivált és érthető. (Pl. a Lannisterek minden morális gátat áthágnak a család védelméért és előrejutásáért, de tartozásaikat kérdés nélkül megfizetik, ez utóbbi tekintetében mindig arányosan jutalmaznak. És Tywin papa is befogadja a menekült Aryát, noha sejtheti, hogy ki van a markában.) Akiről azt feltételeznénk elsőre, hogy rossz, később kiderül róla, hogy nem az, és persze fordítva is. (Az első részben Ned Stark végignézeti az gyermek Brannel egy szökött katona kegyetlen kivégzését, hogy ezzel nevelje felnőttlétre a kisfiút. Ráadásul a katona bűnössége is kétséges, hiszen a Mások felbukkanását jelentette a Stark ház fejének, bár igaz, hogy félelmében menekült egyik halálnem karjából a másikba.) Emiatt rendkívül bonyolult szereplőháló és karaktermotivációs rendszer alakul ki a történetben, ami minduntalan előregördíti a cselekményt, és nagyon gyakran váratlan fordulatokat hoz. Nem véletlen, hogy a rajongók közül van, aki ennek, van aki annak szurkol. Ahogy a való életben, itt sincsenek jók vagy rosszak (talán csak az agresszív túlmozgásos Joffrey tudható be fullszemétnek) – emberek vannak. A Trónok harcának karaktereiről lehullik az archetipikus séma, már nem pózként funkcionálnak a történetben.

tronok harca6.jpg

A sokszínű és sokarcú szereplőket pedig kiváló színészgárda viszi színre: az ismertebbek mellett (mint a Ned Starkot alakító Sean Bean) az ismeretlenebbek is nagyszerű alakítást nyújtanak. Sokak számára pedig pont a Trónok harca jelentette az elindulást a sikeres karrier felé (Emilia Clarke – Daenerys Targaryen szerepében – a Dom Hemingwayben alakított legutóbb, a Havas Jonként megismert Kit Harington pedig a Pompeji c. nagyszabású történelmi katasztrófafilmben játszott főszerepet).

A sorozatot nagyszerűvé teszi továbbá a profi dramaturgia (amit persze a regény erőteljesen támogat) – az egyórás részek rendszerint hatalmas feszültséggel érnek véget, így az néző rendszerint önkéntelenül kattint a tovább gombra, annyira felkeltik a kíváncsiságát. És itt a figyelmeztetés helye: vigyázat, a Trónok harca súlyos függőséget és alvászavart okozhat! A egymásra vágott (és így gyakran egymásra vonatkoztatott) cselekményszálak ugyan szétszabdalják néha a történet folyamát, de kapcsolódásaik mentén nagyon érdekes és pergő ritmusú „sztoriháló” jön létre. A feszültség finoman kitartott, a fordulatok – a politikai vitorlaszél változásának következtében – állandóak és váratlanok. (Ráadásul az író rendre kaszabolja a leginkább azonosulásra késztető karaktereket, szóval tényleg ne legyenek meseszerű illúzióink! Ez nem gyerekeknek szól.) A sorozat csak néhol esik az aránytalanság hibájába – például Theon Greyjoy hosszú részeken át elhúzott, néha már öncélúan viszolygást keltő kínzása egyszerűen túl sok(k) volt , a dramaturgia profin kiszámított és jól működő.

tronok harca 4.jpg

Ráadásul – a regényi szövegnek is köszönhetően – a Trónok harca leveti magáról a tv-sorozatok hitelességét gyakran gúzsba kötő káros prüdériát. A bordélyházak orgiái simán pornóba csapnak át, a szex itt tényleg szex, és nem mikromegfigyelésekben körvonalazódó érzéki motoszkálás. A filmi testiség kiemelt szerepe persze a középkori közegnek is köszönhető – bár néha még mindig óvatos a regény naturalisztikus pornográfiájához képest –, ahogy a vér, a harc és a higiéniamentes közeg hiteles ábrázolása is. A látvány persze néhol a gagyiság érzetét kelti (pl. műanyagfegyverek, a díszlet helyenként nagyon is díszletnek hat), de hát egy HBO-sorozatba messze nem ölnek annyi pénzt, mint egy hollywoodi szuperprodukcióba, így emiatt nem is érdemes a széria körmére nézni. Amit csak tud, kihoz a keretekből.

Többek között ezeknek a szempontoknak köszönheti a Trónok harca, hogy ilyen diadalmenetet és rajongótábort tudhat magáénak. Ahogy a cikk elején már jeleztük: április 7-én érkezik az új évad (amelynek számos részét tőlünk nem is annyira messzire, a horvát tengerparton forgatták tavaly augusztusban és szeptemberben). Addig van még idő pótolni vagy újranézni az eddigi részeket!

Valar morghulis!

9/10

PanAma

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kinoglaz.blog.hu/api/trackback/id/tr725849971

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Trónok harca - Felpörgött az előrehozott birodalmi választási kampány 2014.03.10. 15:44:16

Robert király halála ill. a Joffrey király származását firtató tényfeltáró cikkek után kialakult legitimációs válságban a pártok előrehozott választások kiírásában egyeztek meg. A választás azért is sürgető, mert a birodalomban megindult belső, elsősor...

Trackback: Trónok harca - Választást nyernek-e a Mások? 2014.03.10. 15:42:53

Amint néhány hónappal korábban írtuk, a westerosi előrehozott választás kampánya csúcsra járatódott, mostanra viszont már meg is hozta az első eredményeket. A Lannisterek fővárosi sikere nem volt meglepetés, de választási körképünkből kiderül, hogy még...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gyingizik 2014.03.10. 11:43:17

Teljesen helytálló az elemzés a „középkori (fantasy) szappanopera” megjelöléssel. Ez egy pénzgyártó sztori mind a könyv, mind a tvsorozat. A könyvkiadók és a HBO is a profit kedvéért létezik, nem másért. Egy könyv, és egy tv-sorozat is akkor hoz több pénzt, ha hosszú. A könyvkiadó kiadta az utasítást az írónak, hogy a vaskos kötetekből álló fantasy-sorozatra, mert az trendi és van benne pénz. A HBO-nak sok-sok évad kell, amire sokan kíváncsiak. Namármost. Hogy lehet fenntartani a feszültséggörbét 7 ezer oldalon (tvsorozat estetében 8-10 évadon) keresztül? Hát marha nehéz. De pl. az iszonyat mennyiségű szereplő, akik közül a már-már szimpiket minden különösebb dramaturgiai indok nélkül kibeleznek, alkalmas lehet erre - már azoknak, akik életükben kevés regényt, jó fantasyt olvastak/néztek, gimiben nem tanulták meg hogyan kell(ene) felépülnie egy valódi epikus műnek (nem a szappanoperának). Szó sincsen arról, hogy ez a sztori valahová tartana, vmi üzije lenne (mint pl. Gyűrűk Ura, Elric-ciklus stb), hiszen ez egy szappanopera, aminek célja kizárólag a seggek fotelba szegezése a könyvek és a HBO sorozat esetében is. Ráadásul szó sincsen pergő ritmusú „sztoriháló”-ról: épp az a baj, hogy nem pergős! Ha az lenne, hamar vége lenne (mert akkor tartana valahonnan valahová), ha az lenne, akkor egy évadban nem csak egy komolyabb csatajelenet lenne. Egy-egy rész nem arról szólna, hogy ezek egy sátorban beszélgetnek, emezek sivatagban bandukolnak, amazok meg jégmezőn másznak. Mindazonáltal nem azt mondom, hogy nem lehet elolvasni, megnézni, de a helyén kell kezelni. Szó sincsen zseniális, kivételes műről. Ez a fantasy-Dallas, ami jobb ugyan, mint a műfaj korábbi darabjai (Xena, Legend of the Seeker stb.) meg lehet nézni, de hogy vmi nagy szám lenne (9/10 pont?!) az sztem túlzás.

Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2014.03.10. 11:43:41

S ne feledjük el megemlíteni a népes magyar kaszkadőrgárdát sem!!!

Kovácsné · http://kovacsne.blog.hu 2014.03.10. 11:43:59

A könyv azért népszerű, mert zseniálisan meg van írva (legalábbis meg volt, amíg széjjel nem folyt, mint a rosszul érlelt marhatrágya). A filmsorozat meg azért népszerű, mert ugyanarra az elemi csöcs-vér kombóra épül, mint a Spartacus (:

Almandine 2014.03.10. 15:31:02

A könyv elsősorban nem a pénzgyártás miatt íródik, hiszen akkor nem ilyen ritkán, sok-sok év kihagyással jelennének meg az újabb részek. A történet pedig szerintem igenis tart valahová, nem véletlenül az a címe, hogy "tűz és jég dala". Meglehetősen valószínűnek tartom, hogy a végén lesz egy nagy összecsapás a sárkányok (tűz) és a Mások (jég) között. Az egész szerintem nagyon átgondoltan van megírva.

Egyébként Tywin Lannister biztos, hogy nem tudja, hogy Arya van a markában. Az egész jelenet csak a filmben szerepel, a könyvből teljesen hiányzik. Kizárt, hogy a hideg és számító Tywin hagyná futni főellenségének az egyik családtagját.

Pan Modry 2014.03.10. 15:31:10

@Gyingizik:
asszem te nem tudsz szovegertelmezni kiskomam

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2014.03.10. 15:31:20

Egy-két dologgal azért vitatkoznék a meglátások közül, pl. nem volt kegyetlen kivégezni egy dezertőrt, de amúgy jó.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2014.03.10. 15:31:32

a film az jó, de a könyv elég gagyi

leveti a prűdériát? hahahaha, ez afféle ateista önbecsapás :D

reccs 2014.03.10. 15:31:40

Hosszasan lehet magyarázni, hogy ez nem egy kardozós-b.szós Barátok közt, de ez akkor is egy kardozós-b.szós Barátok közt, semmi több.
Daenerys-é az egyetlen történetszál ami szót érdemel.

PanAma · http://kinoglaz.blog.hu/ 2014.03.10. 15:43:38

@Yooha: Igen, talán inkább a kisfiú Brannel végignézetni volt kegyetlen, a könyvben az érzett iszonyat szépen ki van fejtve.

PanAma · http://kinoglaz.blog.hu/ 2014.03.10. 15:48:02

@Gyingizik: Furcsa meglátás, ha úgy vesszük a populáris film (és irodalom) valamennyi termékének célja, hogy odaszegezzen, és ezáltal minél több befogadót = pénzt kaparintson meg. Ezt kár felhánytorgatni bármely tömegművészetnek (úgy egyébként a filmnek is, ami a legdrágább művészeti ág, ezért értelemszerűen az előállítás költségei miatt célja, hogy visszahozza a belefektetett tőkét), mert értelemszerűen igaz, nem is lehet vitatkozni. És senki nem állítja, hogy a szórakoztatás mellett bármely más filmnek/sorozatnak ne ez lenne a célja (a Trónok harca sem egy szerzői műalkotás, ezt nem is állítottam).
Hogy nem tart sehova? Persze, a HIMYM tart anyu felé, mert már a sorozat kezdetétől "erről szól" az egész történet, de amikor már 7. évadban Ted még mindig szingli, rég sejtjük, hogy nem anyu személye a lényeg, hanem a baráti kör (és a velük történt események), amiről a sorozat ténylegesen szól. Btw, akkor (hogy népszerű sorozatokat említsek) pl. a Doktor House aztán még ennyire sem tart semerre, a Trónok harcában legalább kíváncsi vagyok, ki fog nyerni a végén és ki fogja Westerost uralni. Attól még, hogy a végkimenetelt nem tudjuk, a történetnek iránya van (újabb köznapi, fantasy példa - a Harry Potter sztori elhúzása ellenére is borítékolni lehetett, hogy nem Voldemort marad felül, a kérdés csak az volt, hogy hogyan veszít, itt viszont még azt sem tudjuk, ki ül majd a trónon).

Aha, persze 2014.03.10. 15:49:00

Reagálnék @Gyingizik kommentjére. Ez a legjobb könyv, amit valaha olvastam. Persze ez én vagyok. Nekem a Gyűrűk ura mindig is csak mese volt (elolvastam), semmi több, értelmezhetetlen, álmodozó, idillikus, több oldalnyi tájleírással, ami a Trónok harcához képest, annyira vontatott volt, hogy az már fájt. Akinek erre van szüksége (pl gyerek lelkűek) azoknak meg is értem, hogy tetszett. Mindenki másmilyen, de a többségnek ez tetszik.

Hozzátenném, ennek nem véletlenül nagy a rajongó tábora. De mindenki másokkal tud azonosulni a sorozatból. Én például Kisujjal és Tywin Lannisterrel, de gyanítom, nem sok ember van ezzel így :)

Nekem mindig is a drámák tetszettek, ahol úgy mutatják be a világot, amilyennek látom. Ahol az embereknek van jó és rossz oldala és csak rajtunk múlik az éppen szimpatikus-e vagy sem. És a Trónok harca ilyen.

Ugyan nem olvastam utána részletesen, de tudtommal a könyv sorozat nem "megrendelésre" készült. Nem a nagy pénz miatt kezdte el írni Martin. Az HBO is csak azután csapott le rá, hogy sikeres lett és meglátta benne a fantáziát.

PanAma · http://kinoglaz.blog.hu/ 2014.03.10. 15:50:16

@Aha, persze: Abszolút egyet értek! Számomra is inkább a hiteles emberi drámák (amik adott esetben egy alternatív világban történelemmódosítók is lehetnek), amik megfognak. A karaktereknek sok arcuk van, emiatt válnak érdekessé.

Aha, persze 2014.03.10. 16:29:10

@reccs: Hogy lehet egy olyan 7 könyves történetet, amiben az emberi sorsok (és a halál) csak mellékszálak, (ahogy az a történelem során is volt) amely tart a végső konfliktushoz és nyilván be is fejeződik, azaz egy egész (A tűz és jég dala), ezt egy adhoc, hétről-hétre íródó Barátok Közttel összehasonlítani??????

Szálka 2014.03.10. 16:29:43

A könyv és a sorozat univerzuma nem foglal állást senki mellett. A jók nem nyerik el méltó jutalmukat. A rosszak nem bűnhődnek meg. Olvastunk/láttunk már ilyet, de nem izgalmas fantasy világba helyezve. Pont megért rá a pop kultúra. GOTban ha hibázol, meghalsz. (Kivéve ha Deanarys vagy, ami halálba idegesít. Ő az egyetlen karakter, akit a "végzet" védelmez a saját hibái következményeitől. Mindenki más történetszál valóvilág logikán alapszik, az övé a kivétel, ami klasszikus "mitikus hős" narratíva, de alighanem ez direkt van. Remélem ki lesz rántva alólunk a talaj és egy banánhéjon elcsúszva kitöri a nyakát a végső összecsapás előtt :D)

Fanyéllel Rendelkező Duguláselhárító Gumiharang 2014.03.10. 16:33:17

@Gyingizik: Szerintem a könyv eddig megjelent részei már a megfilmesítés előtt megszülettek.

Egyébként meg mi bajod van azzal, hogy ez az egész nem nonprofit?

rejtett kamera · http://rejtett-kamera.eu 2014.03.10. 16:50:37

Várjuk már nagyon.
Valóban az a legjobb az egészben hogy a sorozat nem próbál meg igazságot tenni a tettek között. Jól mutatja be hogy érdekek vannak és azok mentén zajlik a történet, akár a való életben a történelem.

Gyingizik 2014.03.10. 16:57:57

@Fanyéllel Rendelkező Duguláselhárító Gumiharang: Attól, hogy vmivel pénzt akarok keresni, még nem kötelező középszerűnek lennie, csak ennyi. Ha meg marha jónak kiáltják ki, kifejezetten bosszantó.

Gyingizik 2014.03.10. 16:58:18

@Aha, persze: Sajnálom, hogy ez a legjobb könyv amit olvastál.

reccs 2014.03.10. 16:58:36

@Aha, persze: pl. úgy, hogy nem tart sehová. A szerző maga mondta el egy interjúban, hogy fogalma sincs, mi lesz a vége. Csak összevissza keveri a szálakat, néha ötletszerűen kinyír pár főszereplőt. Jó, azt nem mondják, hogty Ned Stark azért halt meg a sorozatban, mert elindult az X-faktorban, de nincs is több értelme.

Gyingizik 2014.03.10. 17:00:21

@PanAma: Jó, csak ugye vannak ebben a műfajban olyanok, amelyek amellett hogy "szegeznek", pénzt lehet velük keresni, irodalmi értékkel vagy legalá
bb valamilyen értékkel bírnak (Gyűrűk Ura könyv, de akár a filmet is lehet említeni). Vagy legalább annyi újdonságot hoznak, hogy megalapoznak egy műfajt (pl. Conan történetek a múlt század 30-as éveiben, Ursula K. LeGuin Szigetvilág varázslója, Frank Herbert Dűne könyv és film stb.) Ez utóbbi kettőn pl. látszik, hogy nem pénzgyártás volt az elsődleges cél, szellemi kaland a szerző részéről stb. hiteles figurák, koherens történet, mellesleg bestseller. A Got nem ilyen. Korábbi fantasy sablonokat gyúr össze egy pénzgyártó, rétestészta-szappanoperává, nem teremt újat. Ez egy angliai Rózsák harca történelmi sztori minimális fantasy elemekkel. De említhetnénk a Dűne rivalizáló nemesi családjait is, még a sivatagi nomádok is stimmelnek. Amúgy minden tekintetben átlagos fantasy 3 kaszttal: harcos, varázsló, pap megvan benne. Felnevelem a sárkányt stb. hányszor láttuk? Tűz és Jég dala szinte egy az egyben elvett egy régi fantasy rajzfilm címet. Nem pergő ritmusú, a "mások" pl. harmincvalahány rész óta masíroznak a jégfal felé. Danaerys meg három évad alatt még mindig a sivatagban megy, semmiféle interakcióban nincsen a többi klánnal. Van benne egy pár jó karakter (a Lannister családban), néhány ütős konfliktus, de beleőrülsz az unalomba mire végre történik velük vmi. A legdurvább hogy a majdnem szimpi Stark család tagjaiban nincsen semmi egyéni vagy érdekes. Miért kellene szeretnünk Havas Joht? Miért szurkolunk neki? Egy ilyen semmilyen figurának. Tőlem kibelezhetik már a 4. évad első részében is, mint a tesóját meg a faterját, ne várjunk a 10. részig! A jellemábrázolás fogyatékosságait állítod be úgy, mintha az írói/filmes erény lenne (végre nem a jó és a a rossz egysíkú harca! stb.). Vagy pl. főszereplők dramaturgiailag indokolatlan kinyírása, hogy ez meg milyen életszerű, holott csak arra szolgál, hogy a megrendelt 7 ezer oldal alatt ne nagyon lanyhuljon a figyelem. De nem lenne egyébként semmi bajom ezzel a filmmel/könyvvel, ha nem lenne kikiáltva vmi marha nagy számnak. A hasonló szellemben írt Harry Potterrel meg ne gyere, az aztán igazán borzasztó fércmű, nem lehet hivatkozási alap.

PanAma · http://kinoglaz.blog.hu/ 2014.03.10. 17:20:10

@Gyingizik: Húha, na most sok pontra kell reagálnom, igyekszem mindenre.
Kezdjük a végén: a Harry Pottert - mint szintén a fantasy műfajába sorolható könyv/filmsorozatot - a műfaji vonatkozás és (sajnos vagy nem sajnos, erről most nem mondanék értékítéletet)mint szintén népszerű műként említettem meg, pont negatív ellenpéldaként, hogy süt róla, ki fog nyerni (egyébként a Gyűrűk Urában is, hiszen mese-jellege, archetipikussága és műfaji kötöttsége miatt elképzelhetetlen, hogy a "rossz" kerüljön felül).
Abban egyet értünk, hogy a Trónok harca némelyik szála bizonyos helyzetekben toporog (a cikkben utaltam is erre az aránytalanságra) - szerencsére ilyenkor jól ellensúlyozza ezt a többi szál, amin folynak az események (amire igen, lehet, mondani, hogy hatásvadász, de dramaturgiailag jó megoldás). Számomra így hitelesebb (mert az élet nem egy akciófilm) és könnyebben befogadható (már ha szórakoztatásról beszélünk), mert nem kell a fejünket kapkodni, hogy mi hogyan történik - a feszültség, a mozgalmasság kiszámított és pontosan olyan mértékben adagolt, amennyire kell.
Furcsa, de a Starkok nekem sem a kedvenceim, a karakterek náluk vannak leginkább beszorítva az archetipikus/műfaji sémákba, ebben egyet értünk.
És igen, a sorozat valóban dolgozik fantasy elemekkel (különböző arányban), amik máshol is feltűnnek (sárkánynevelés, rivalizáló famíliák, a Mások, mint zombik), ez a keretként használt műfajból adódik, de pont a politikai irányultság szerint nem ezen a téren akar újat alkotni (már ha akar). Szerintem itt a fantasys részek nem konfliktusgeneráló dolgokként vannak jelen (mint mondjuk a Gyűrűk Urában, ahol a gyűrűt a mágikus ereje miatt kell elpusztítani, és ezért mendegélnek baromi hosszan a karakterek - a harmadik rész Frodós ága szörnyen vontatott és unalmas emiatt). A sárkányok baziértékes szuperfegyverek, a Mások serege kívülről érkező, ismeretlen fenyegetés (ha értelmezzük, pl. vírus). Ha úgy vesszük, a Trónok harca egy nagyon kevert műfaj (és ebből a szempontból új, nem a felsorakoztatott tematikai elemek miatt): történelmi film - melodráma - fantasy - horror (helyenként). A komikus részekről nem is szólva - ezért szólít meg sokakat.
Őszintén bevallom, nekem (az általad erősen kritizált) a túlzott, és valóban néha már indokolatlan hype miatt sokáig nem jött be, és ezért nem kezdtem el nézni. De aztán pont ez késztetett arra, hogy beletekintsek (a saját belátásom szerint döntsek és ne a közvélemény alapján), és a cikk szempontrendszerét véve egy összességében jó műnek találom, ami nem azt jelenti, hogy a filmtörténeti könyvek piros iniciáléval fogják minduntalan feltüntetni.

ghater 2014.03.10. 17:25:07

Gondolom sok benne a szex.
Ma már csak azzal lehet eladni zenét, sorozatot, valóságshow-t

oszt jónapot 2014.03.10. 17:25:25

@Gyingizik: A gyűrűk ura, azon kívül, hogy Tolkien megteremtette azt a világot, egy geci unalmas szar. A film különösen.

Fanyéllel Rendelkező Duguláselhárító Gumiharang 2014.03.10. 17:25:59

Annyit mindenesetre el kell mondanom, hogy én két DVD-n kaptam két évadot, és egy péntek esti napon kezdtem el nézni. Hú ez jó, ebből még egy részt megnézek a negyedik rész után világossá tette, hogy bizony egy évadot, azaz tíz részt nézek meg egyszerre. Tévedtem. Mert miután a tizedik részhez értem, kénytelen voltam belenézni a második évad elejébe. Becsszó, csak egy részt nézek meg fogadkoztam magamnak. Na ebből az lett, hogy húsz részt néztem végig, és csak wc-re mentem ki, meg enni. Szombat este meg beájultam az ágyba. Szerintem ez baromi sokat elmond a sorozatról, ha megjegyzem, hogy ez rólam még feltételezhető sem volt.

csárli hárper 2014.03.10. 17:26:04

jó és kész, mit kell ezt ragozni? akinek tetszik és van hábéója nézi, akinek nem tetszik az meg néz mást, ennyike...

odamondó 2014.03.10. 17:38:28

Hogy miért népszerű? Az számomra titok. Nincs benne semmi fantasztikus. Az események totálisan kiszámíthatóak voltak az első 3 évad alatt. Egy meglepőbb fordulat volt, de attól még nem lesz jó egy sorozat. Ami kifejezettan zavar a sorozatban az a low budget feeling, hogy max 5 embert képesek felvarázsolni a képernyőre. Statisztára nem fussa HBO berkekben?

Amúgy minden szar ma népszerű lesz amivel képesek a tini tömögeket beizgatni. Ilyen hülyeségek mint a bréking bed és társai.

Fanyéllel Rendelkező Duguláselhárító Gumiharang 2014.03.10. 18:55:06

@Gyingizik: Kultúrsznobnak látszol innen.

Nekem pont az tetszik az egészben, hogy nem egy Gyűrűk Ura. Az egy szimbolicista mese. Egy tévémaci germán mitológiában újratöltve. Egy sablonos jó/gonosz harc. Ha ilyen lenne a Trónok harca is, akkor egy Gyűrűk Ura koppintás lenne.

Gyingizik 2014.03.11. 12:18:12

@PanAma: Igen ez a cikkedből is lejött, ezért csodálkoztam a 9/10 ponton. De hát nem vagyunk egyformák ugyebár. Nálam 6/10, ami még bőven megnézésre érdemes.
süti beállítások módosítása