Most, hogy erről a filmről a rádióadásban is beszélgettünk, íme egy kritika róla:
Robert Zemeckis (Forrest Gump, Számkivetett) 1988-as alkotása sokak gyermekkorának tüneményes filmes emléke lehet. A Zűr az űrben-hez (1996) hasonló, animációt és élőszereplős világot keverő Roger nyúl a pácban pergő, helyenként káoszba forduló, humoros cselekményessége végig fenntartja a nézői figyelmet, legyen szó akár gyerekről, akár felnőttről.
Hollywood az 1940-es években. Roger nyúl az egyik stúdió szeleburdi, rajzolt színésze, aki azonban az utóbbi időben nem teljesít túl jól a vásznon, mégpedig a szívdöglesztő felesége körül fellángoló megcsalási pletyka miatt. A főnöke Eddie Valiant magánnyomozót kéri fel, hogy járjon utána az ügynek. Sötét titokra derül fény, legalábbis látszólag és a kétdimenziós nyúlfigura szerelmi riválisának brutális halála után Rogert vádolják az esetleg szerelemféltésből elkövetett gyilkossággal. Ám Valiant rájön, hogy valami nagyszabású összeesküvés áll a háttérben, mely az egész Firkanegyedet veszélyeztetheti.
A Roger nyúl a pácban elsőrangú és őt egyedivé tévő jellegzetessége az a Hanna-Barbera stúdió és Tex Avery munkásságán alapuló rajzfilmvilág szellemes megidézése és átültetése az élőszereplősbe. Így elevenedik meg a szemünk előtt a Tom & Jerry vagy éppen a Looney Tunes (Tapsi Hapsi, Dodó kacsa) burleszkes káoszt idéző atmoszférája. Az eklektikus cselekményvilág azonban nem válik nevetségessé, sőt, kiválóan működik együtt az élőszereplőssel – bár ez jelentős mértékben köszönhető Bob Hoskins színészi játékának is, aki gond nélkül beszélget nem létező, ám a vásznon megjelenő animált karakterekkel. Az egyetlen negatívum talán – bár ez inkább a kellő technikai fejlettség hiányának róható fel -, hogy az élőszereplős és animált karakterek fizikai érintkezése néhol még esetlenül kidolgozatlan (például mikor a Gorilla kidobja Eddie-t a bárból).
Zemeckis filmje a burleszkes rajzfilmek megidézésén kívül a film noir műfajával/stílusával is operál. Ezt egyrészt a gyilkossági nyomozást elindító bűnügyi szál motiválja, másrészt a lecsúszott, lelki problémákkal küszködő nyomozó főhős, a pénzhiányban szenvedő Valient, akinek az ügy felgöngyölítése a személyes válságára is megoldást jelenthet. A noirok csúcsra járatott femme fatale-járól meg ne is beszéljünk, aki Jessica bombázó karakterében ölt testet.
A humoros és izgalmas cselekményvezetés, a rejtély-felderítés és a burleszkes fordulatok teszik igazán pergővé a narratívát. A gag-ek egyaránt kacsintanak a felnőtt és a gyermekvilág felé, az animációs keveredés pedig igazán egyedi élményt nyújt. Aki még nem látta, pótolja be a Roger nyúl a pácban-t!
8,5/10
PanAma