Facebook-oldalunk

Kedvelj minket a Facebookon is! A cikkek mellett rövidebb híreinket és játékainkat is ott osztjuk meg, illetve filmes idézeteket, képeket is találhatsz!

Bloglovin'

Rovataink

">

Heti mozibemutatók

  • Mia Hansen-Love: Éden
  • John Edginton: Genesis: A siker útja
  • Simon Curtis: Hölgy aranyban
  • George Miller: Mad Max – A harag útja
  • Gillian Greene: Rekviem egy macskáért
  • Elizabeth Banks: Tökéletes hang 2.
  • Martin Provost: Violette

 

tovább »

Támogatónk

galaktika.jpg

Elfertőződött lelki sebek

2014. április 6. 18:30 SzamárCsacsi

Destin Daniel Cretton nevét valószínűleg nem sokan hallották még, ami nem véletlen. A fiatal rendező bár már 2002 óta a pályán van, hosszú évekig mindössze rövidfilmeket rendezhetett. Az első áttörés 2009-ben jött, amikor Short Term 12 című kisfilmjét nemcsak beválogatták Sundance-re, de nyert is vele a nagynevű amerikai fesztiválon. Egy évre rá a történetből írt egészestés forgatókönyve szintén sikert aratott: ezúttal a Nicholl forgatókönyvírói ösztöndíj pályázatán, ahol évente öt elsőfilmes írót támogatnak. Üröm az örömben, hogy bár a program célja a fiatal írók segítése, mégis nagyon kevés nyertes könyvből készül valaha is film.

Cretton ugyanebbe a problémába esett, hiába volt egy díjnyertes rövidfilmje és forgatókönyve, képtelen volt elég támogatást szerezni terve megvalósításához. Megrendezte tehát egy másik művét. A magyar forgalmazásba nem került I Am Not a Hipster az első nagyjátékfilmje lett, ráadásul szintén bejutott Sundance-re. Ez lett végül az, ami hozzásegítette, hogy valódi szponzort találjon a már évek óta levegőben lévő projektjéhez, és így született meg négy évvel a rövidfilmje után az Átmeneti állomás.

vlcsnap-2014-03-29-08h29m49s56.png

A film középpontjában a Brie Larson által megformált Grace áll, egy fiatal nő, aki problémás tinédzserek számára fenntartott átmeneti nevelőotthon állandó dolgozója. Ez a két szó lesz a történet kulcsmotívuma: a mulandó és a maradandó. A nevelőotthon csak ideiglenes lakhatást biztosít a kamaszoknak, amíg az állam vagy a szüleik gondoskodnak az elhelyezésükről. Lehet ez pár nap, lehet több hónap, adott esetben akár évek. A gondozók egyetlen feladata tehát, hogy fenntartsák a rendet, minden más az államra és általuk alkalmazott pszichológusokra van bízva. Grace-nek jó darabig sikerül ez az érzelmi távolságtartás (ami nem csak munkájára, de párkapcsolatára is kivetül), egészen addig, amíg egy új lány nem érkezik: Jayden. Grace magára és saját múltjának démonaira ismer a lányban, ahhoz pedig hogy megmentse, túl kell lépnie a hatáskörét.

Destin Daniel Cretton filmjének erőssége a hiperrealisztikus érzelemábrázolás. A hawaii születésű férfi maga írja a történeteit, és írói vénája nagyon erősen érvényesül műveiben. Legyen az problémákkal küszködő felnőtt nő, visszahúzódó 18 éves néger srác vagy cinikus kamaszlány, Cretton tökéletesen helyezi magát a szerepükbe: kiváló emberismerő képességét rendkívül hiteles karakterrajzokon át kamatoztatja. Az Átmeneti állomás drámai dimenziója egyszerre húsbavágó, miközben hihetetlenül sima és gördülékeny. A rendező úgy ad át nehéz témákat, hogy azok könnyed, egyszerűen befogadható filmbe vannak csomagolva.

vlcsnap-2014-03-29-08h32m49s244.jpg

Bár Cretton az írói feladatokat hiba nélkül ellátja, rendezői munkája hagy kívánnivalót maga után. Az Átmeneti állomásból hiányoznak az érdekes plánok, a szép képek vagy bármiféle vizuálisan kényeztető megoldás. A premier plánok túlzott használatától az az érzése támad az embernek, hogy a rendező nincs tisztában azzal, hogy érzelmet nem csak arcközelivel lehet kifejezni. Mindez persze nem feltétlen hiba, sőt, érezhető mögötte egyfajta tudatosság: Destin Daniel Cretton bele akart mászni a szereplők képébe, akárcsak a nézőjébe a filmmel. Második nagyjátékfilmje nagyon biztató folytatása életművének.

A filmet nálunk a Titanic fesztiválon vetítik április 8-án és 12-én.

7/10

Szamár

A bejegyzés trackback címe:

https://kinoglaz.blog.hu/api/trackback/id/tr675884130

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása