Facebook-oldalunk

Kedvelj minket a Facebookon is! A cikkek mellett rövidebb híreinket és játékainkat is ott osztjuk meg, illetve filmes idézeteket, képeket is találhatsz!

Bloglovin'

Rovataink

">

Heti mozibemutatók

  • Mia Hansen-Love: Éden
  • John Edginton: Genesis: A siker útja
  • Simon Curtis: Hölgy aranyban
  • George Miller: Mad Max – A harag útja
  • Gillian Greene: Rekviem egy macskáért
  • Elizabeth Banks: Tökéletes hang 2.
  • Martin Provost: Violette

 

tovább »

Támogatónk

galaktika.jpg

A Biblia, a vegák meg a kőtransformersek

2014. április 14. 18:38 Saccperkb

Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy szakállas, mackószerű bácsi, aki épített egy hatalmas hajót, hogy minden földön élő állatból megmentsen egy kisfiút és egy kislányt a közeledő özönvíz elől. Ez a bácsi egy gonosz pszichopata volt, és egy csomó kőtransfrormers-angyalnak parancsolt. Kedves gyerekek, ez Noé története.

Mindenek előtt hadd szögezzem le, hogy én szeretem Darren Aronofskyt, szeretem Russell Crowe-t, és nincs azzal különösebben problémám, ha megváltoztatnak egy bibliai történetet az adaptáció során. A legtöbb ótestamentumi történet elég rövid, és ha van is benne elég kraft egy mai újragondoláshoz, általában rá kell döbbennünk, hogy a mai világ-/Istenkép nagyon különbözik a Krisztus előtt párszáz, párezer évvel előtti emberekétől. De ezek a történetek képzik a nyugati kultúra egyik alapját, szóval tessék csak újraálmodni őket, tessék csak megismertetni minél több emberrel.

De ne így. És nem a kőtransformersekkel van bajom vagy azzal, hogy Matuzsálemből (Anthony Hopkins) egyszerre csináltak lángoló kardos szuperharcost és szenilis idiótát, hanem azzal, hogy az adaptációval belekerült egy csomó logikátlanság a történetbe, amely a Bibliában nem volt ott. Jaj, már hallom is a cinikus megjegyzéseket, hogy „Váó, logikátlanság került egy történetbe, amelyik arról szól, hogy egy csávó összepakolta a Föld összes állatát egy 183 m hosszú, 30 m széles hajócskába, milyen meglepő!” Nos, igen; a történet valószínűleg ilyen formában nem esett meg, hiszen a Föld összes állata nem férne fel egy ekkora hajóra (mondjuk a Biblia írói egy sivatagban éltek, tehát az állatvilág valódi diverzitásáról valószínűleg sokkal kevesebb fogalmuk volt, mint az Animal Planeten nevelkedett generációnak). De térjünk vissza a film hibáira, mert van elég, és mint tudjuk, az interneten a vallásról vitairatot írni olyan, mint céltáblával a hátunkon virágot szedni egy harcmezőn.

Szóval, a bibliai Noé és családja az utolsó jóemberek a Földön, akik nem tértek le Isten útjáról. Itt alig különböznek bármiben a rosszaktól. A filmbeli Noé arra a konklúzióra jut tehát, hogy az Isten végérvényesen ki akarja irtani az emberi fajt, beleértve őket is. Szerinte egyedül azért hagyta a Teremtő őket életben, mert valakinek meg kell építenie a bárkát. De akkor mi van a kőrobot angyalokkal, akik valóban segítenek fölépíteni a bárkát? Miért szólt Isten Noénak az ősatya logikája szerint? Elromlott a mennybeli telefon, és csak őt tudta tárcsázni, a bukott angyalokat nem?

MV5BMTcyNzk4Nzg4N15BMl5BanBnXkFtZTgwMTkxMDI2MDE.jpg

A kőtransformersek jelenlétével, bármennyire szidom őket, egyébként nincs nagyobb bajom. A Bibliában is szerepelnek az Őrzők, a bukott angyalok. Igaz, hogy ott nem épp a jó oldalon vannak, hiszen kéjsóvárságukban emberi asszonyokkal hálnak, létrehozva a gonosz óriások, a Nephilimek népét, akik egyébként a Teremtés könyve szerint az egyik okai az Özönvíznek. Tehát na, tökre olyanok mint a filmben…

Na de térjünk vissza kiválasztottunkhoz, akinek az a meggyőződése, hogy neki és családjának pusztulnia kell: Noé ennek ellenkezőjét akkor sem látja be, mikor Matuzsálem valami szuper varázslattal termékennyé teszi legidősebb fiának meddő asszonyát, Emma Watsont. Ezt azért nevezhetjük csodának, nem? És ha jól emlékszem, csodát tenni csak az Úr tud, Matuzsálem meg a többi pátriárka csak kérheti Őt erre. És ha tesz egyszer egy ilyen csodát, miért akarná kiirtani a Noé családot? Tudom, hogy az ótestamentumi Isten szeszélyes egy alak, de ennyire? „Ez az, csináljanak gyereket (ráadásul rögtön ikreket!), hadd öljek meg többet belőlük?!” Atyaég, Noé, te tényleg nagyon hülye vagy.

Apropó megölés. Mint említettem, alig van különbség a jófiúk és a rosszfiúk között: a Ray Winstone által játszott Tubalkáin hozzávetőleg egy valamiben rosszabb, mint Noé: húst eszik. Először is, ha ettől tényleg pokolra jutok, azt mondom, megérte: ettem elég sok finom marhapörköltet ahhoz, hogy kibírjam a kárhozat lángjait. Másodszor, drága Darren, olvastad te a Genezist? Emlékszel, hogy a korai zsidók mit áldoztak a Teremtőnek? Birkákat, kecskéket. És Káin is azon akadt ki, mert az ő gabonaajándékát nem vette olyan szívesen az Isten, mint Ábel bárányát. Így elég álszent dolog Noétól, hogy azon siránkozik, hogy a többi ember megöli az állatokat, mikor az ő Istene is ezt kéri tőle…

Összességében a Noé Aronofsky eddigi leggyengébb alkotása, amelyet sem a bibliai hűséget keresőknek, sem a mozibarátoknak nem tudok nyugodt szívvel ajánlani. Vannak benne jó jelenetek (pl. mikor Noé és családja hallgatja a kinnrekedtek zokogását és halálhörgését, az elég megrázó), viszont ezeket az apró pillanatokat feledteti velünk a logikátlan történet. És a borzalmas CGI-kígyót nem is ecsetelném…

3/10

Saccperkb

A bejegyzés trackback címe:

https://kinoglaz.blog.hu/api/trackback/id/tr416025758

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása