Facebook-oldalunk

Kedvelj minket a Facebookon is! A cikkek mellett rövidebb híreinket és játékainkat is ott osztjuk meg, illetve filmes idézeteket, képeket is találhatsz!

Bloglovin'

Rovataink

">

Heti mozibemutatók

  • Mia Hansen-Love: Éden
  • John Edginton: Genesis: A siker útja
  • Simon Curtis: Hölgy aranyban
  • George Miller: Mad Max – A harag útja
  • Gillian Greene: Rekviem egy macskáért
  • Elizabeth Banks: Tökéletes hang 2.
  • Martin Provost: Violette

 

tovább »

Támogatónk

galaktika.jpg

Oscart Tom Hardynak! – Piszkos pénz

2014. október 30. 17:16 SzamárCsacsi

Napjainkra már megszokottá vált, hogy a skandináv rendezők egy-egy hazai siker után egyenesutat kapnak Hollywoodba, hogy kedvükre rombolhassák a konvenciókat. Az északi film nemzetközi elismerése akkorára nőtt, hogy hirtelen értékesebbek lettek a nagyágyúi az Álomgyár száz éve dédelgetett kliséinél. Bár még mindig akadnak filmesek, akiknek nehezen megy a landolás az amerikai filmfővárosban, egyre többen vetik sikeresen meg a lábukat, kompromisszumokat nem ismerve. A skandináv siker persze más nemzetekre is kiterjed: Michaël R. Roskam Belgiumból érkezett Hollywoodba világot váltani, miután debütáló műve, a Bikanyak (Rundskop, 2011) odahaza közönségkedvenc lett. Első angol nyelvű alkotása, a Piszkos pénz (The Drop, 2014) mostanra ért el a magyar mozikba és folytatja a krimivonalat, amelyet a belga előző filmjében elkezdett.

PiszkosPenz_jelenetfoto (18).jpg

A sztori Brooklyn mélyére kalauzol el minket, ahol a helyi bűnbandák a kocsmákat használják pénzmosásra. Hogy az adott nap melyik lebuj válik piszkoslóvé-lerakodóvá, mindig az utolsó pillanatban derül ki. Főhősünk (Tom Hardy) egy ilyen bárban dolgozik és „csak egy csapos”. Egyik nap azonban kirabolják a kocsmát, ami felkelti egy túlbuzgó nyomozó szaglását és persze a bárt birtokló csecsen maffia sem örül a dolognak. Ettől függetlenül a helyet tűzik lerakodó-bárnak a Super Bowl estéjén, ami több szempontból baljós előjelekkel jár. Mindeközben kissé ügyefogyottnak tűnő főhősünk egy kukában talált kölyök pitbullt kezd el nevelgetni, ám az eredeti gazdája, aki kidobta, egy helyi faszacsávó, nem örül a dolognak.

Ha az egész történet kissé zavarosnak tűnik, az persze nem azért van, mert valójában is az. Az események nagyon következetesen építkeznek egymásra, olyannyira, hogy Jenga-szerűen kiemelni egy-egy részletet nem ad sok megfejtést az egészet illetően, összefoglalni viszont szintén nem egyszerű, anélkül hogy belefutnánk egy kulcsfontosságú spoilerbe. A történet ugyanis tulajdonképpen végig egy csavarra épít, amely ugyan közel sem olyan furmányos, mintha egy Fincher-filmet néznénk, de olyan zseniálisan pofátlan, hogy egyszerre fogjuk utálni a rendezőt, amiért megtette velünk, és imádni, amiért megtehette velünk.

PiszkosPenz_jelenetfoto (7).jpg

Roskam a Piszkos pénzzel tulajdonképpen helyből felrúgja a gengszterfilm minden szabályát és fittyet hány a felemelkedés-bukás alapmotívumára is, nem beszélve a bűnözők kötelező megbűnhődéséről. A brooklyni akcentuson és tagadhatatlan miliőn kívül igazából nincs sok minden Amerikára utaló dolog a filmben. Mégsem a rendezés vagy akár forgatókönyv teszik naggyá: bár tisztességesen van megvalósítva mindkettő, amennyiben a színészi játék nem üti meg a minimum zseniális szintet, egyszerűen félrecsúszott volna a film. A belga rendező ugyanis mindent egy lóra tett fel, és a ló neve Tom Hardy. Ugyan nagyon stílusos búcsúalakítást láthatunk James Gandolfinitól, amely műfajilag is tökéletes lezárása a leginkább Maffiózókból (The Sopranos, 1999-2007) ismert színész karrierjének, ám mégsem ő lesz az, aki felejthetetlen játékot nyújt.

Tom Hardy élete legjobb szerepét hozza és olyan hitelességgel adja elő a forgatókönyv által a szájába adott életszerű, ám filmszerűtlen dialógusokat, hogy azzal nem csak a nézőt, de a többi karaktert is teljesen megtéveszti. Olyan ütősen szállítja a figurát, hogy igazából a legerősebb jelenetek azok, ahol abszolút háttérbe szorul a bűnügyi cselekmény, és tulajdonképpen a semmiről társalog a Skandináviából importált női színésztársával, Noomi Rapace-al. A futottak még kategóriában azért megemlítendő a szaglászó nyomozót alakító John Ortiz, aki végig feszélyezett helyzetbe hozza interjúalanyait és a nézőt is, valamint a keménykedő pitiáner bűnözőt játszó Matthias Schoenaerts, aki a Bikanyak főszereplője is volt.

PiszkosPenz_jelenetfoto (15) (1).jpg

Persze, aki egy klasszikus gengszterfilmre vágyik, nagyot fog csalódni. Roskam filmje egy igazán bevállalós megtévesztés, egy pofátlan fricska Hollywoodnak. Ha azt hitte az Álomgyár, hogy a belga rendező egy szelíd kis együgyű jószág, akit könnyen megszelídíthet, mellélőtt. A Piszkos pénz nagyszerű debütálás a tengerentúlon Michaël R. Roskamtól, aki még jó kilencven év után is talált új fogást a mára már kissé poros, de töretlen sikernek örvendő gengszterfilm műfaján. Az év egyik, ha nem a legjobb, legütősebb bűnfilmjét szállította le. Mindehhez persze kellett egy zseniálisan jó színész, márpedig Tom Hardy személyében megtalálta.  

A bejegyzés trackback címe:

https://kinoglaz.blog.hu/api/trackback/id/tr146846641

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fecundus.balbus · http://fecundusbalbus.blog.hu/ 2014.10.31. 10:33:20

A minap a Bronsont néztem meg, jó volt. Jövőre pedig jön a Mad Max.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.10.31. 10:33:22

élete legjobb szerepe??
Biztos ez,
És mi volt akkor a bronson, vagy a locke?

(ezt a filmet még meg kell nézzem bevallom)

SzamárCsacsi · http://kinoglaz.blog.hu/ 2014.10.31. 10:35:18

@doggfather: Nem vitatom, hogy azokban is marha jó. Egyszerűen egy zseniális színészről van szó, nálam viszont ez a film viszi a csúcsot (persze a színészi játék megítélése talán a legszubjektívabb dolog egy film kapcsán).

mojoking77 2014.10.31. 12:34:47

Nofne... A szerzo is ratalalt az elmult tiz ev talan legzsenialisabb szineszere?
En a cimben szereplo gondolatot a Bronson cimu film ota mondom mindenkinek. Az meg lehetett egy jol eltalat veletlen (bar nem az volt), de azota maximalisan bizonyitott, akar a Warriorban, a Lawlessben, A Locke-rol vegkep nem is beszelve.
Utoljara Gary Oldman eseteben ereztem valakit ennyire "erosnek" egy filmben, remelem Hardy meg ot is tulszarnyalja, es rengeteg filmben lathatjuk meg a jovoben.

mojoking77 2014.10.31. 12:35:01

Ja, es ilyen aprosagok, mint az Eredet, vagy a Solyom vegveszelyben (ujra meg kellett neznem- nem mintha bantam volna- mert nem emlekeztem, hogy o is szerepel benne)...

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.10.31. 12:35:12

@SzamárCsacsi: az biztos, hogy bitang jó. én a bronson óta "szerelmes" vagyok belé.

(mondjuk handsome bob-ról ilyet írni bátor dolog:D )

AlexAston 2014.10.31. 13:18:27

Abban a filmjében is nagyot alakított, amikor csont vékonyra fogyva alakított egy szipus csókát.
Most nem jut eszembe a címe.

Vén Csataló 2015.01.25. 13:18:14

Ez egy remekmű. Az ilyen filmekért nézek filmeket. Kár, hogy manapság 20-30-40 filmet is meg kell néznem, mire egy ilyen, egy ennyire eredeti szembejön. Én eddig nem foglalkoztam Hardyval. Szánom-bánom, nem figyeltem fel rá. Pedig tényleg rendkívüli a fickó. Mindig azokat keresem, akik annyira át tudnak lényegülni, hogy a színész már egyáltalán nem látszik, csak az általa megformált karakter. Hardy ezt teljesítette a Piszkos pénzben. Szerzett magának még egy rajongót.
süti beállítások módosítása