Facebook-oldalunk

Kedvelj minket a Facebookon is! A cikkek mellett rövidebb híreinket és játékainkat is ott osztjuk meg, illetve filmes idézeteket, képeket is találhatsz!

Bloglovin'

Rovataink

">

Heti mozibemutatók

  • Mia Hansen-Love: Éden
  • John Edginton: Genesis: A siker útja
  • Simon Curtis: Hölgy aranyban
  • George Miller: Mad Max – A harag útja
  • Gillian Greene: Rekviem egy macskáért
  • Elizabeth Banks: Tökéletes hang 2.
  • Martin Provost: Violette

 

tovább »

Támogatónk

galaktika.jpg

Modern népirtás

2014. február 21. 16:39 PanAma

Még a Phillips kapitány kapcsán írtam a valós eseményeken alapuló történetek kérdéséről (milyen mértékben gyakorol plusz érzelmi hatást az, ha valami valóban megtörtént?), és ahogy az idei Oscar-gála legjobb film jelöltjének forgatókönyvét csupán gúzsba kötötte a valósághoz túlságosan idomulni akaró hitelességtudat, úgy ez nem igaz a 2011‑es 5 nap háborúra. Renny Harlin háborús filmdrámája semmit nem kendőz el: mindent a maga kegyetlen valójában, profizmussal mutat meg, és így vasmarokkal szorítja össze a szívünket.

5-Days-press-kit-2.jpg

2008. Pekingben zajlanak a nyári olimpiai játékok, a grúzorosz határterületen pedig egyre inkább forrong a politikai helyzet, egészen addig, amíg ki nem robban a háború. Thomas Anders riporter, operatőr társával a helyszínre utazik, hogy tudósítson a hadi ügyek előmeneteléről. Azonban – és erre egyikük sem számít – nagyon hamar a harcvonalban találják magukat, oldalukon egy grúz tanárnővel, akinek a családja meghalt az első orosz légitámadás idején. Miközben igyekeznek biztos helyre menekülni, önszántukon kívül szemtanúi lesznek egy ártatlan falu lemészárolásának, az operatőr pedig filmre is veszi a háborús bűnt. A cél most már nem a biztonság, hanem hogy a világ tudomást szerezzen a történtekről. Csakhogy ez a világot cseppet sem érdekli, mert az aktuális szenzáció épp az olimpia, és persze a tudósítókat időközben elfogott orosz zsoldosok sem szeretnék, ha valami kiszivárogna.

A történet meg sem kérdőjelezhető állásfoglalásának kapcsán (a grúzok oldalán, hiszen Grúzia amerikai érdekeltségű) persze felvethetnénk a kérdést, hogy politikailag mennyire korrekt a produkció állásfoglalása (megjegyzem: nem az), és hogy tulajdonképpen értékelhető-e az 5 nap háború oroszellenes propagandaanyagnak, de én nem erről az oldalról szeretném megközelíteni, hanem filmként tekintek rá. 

5-days-of-war.jpg

Filmes kérdésfelvetésében (amelyet ha egy másik helyzetre vonatkoztatunk, akkor is hatásos) pedig valami egészen elementárisát mutat fel az 5 nap háború. Méghozzá a média viszonylatában. Háborús helyzet, jóváhagyhatatlan népirtás (amely a világ bármely más pontján ugyanannyira idegborzoló lenne), de a borzalmas helyzetről szóló tudósítást nem adja le a sajtó, egyrészt politikai indokokból (bár ezt a film nem mondja ki), másrészt mert egy nagyobb esemény vonja el épp a világ figyelmét: az olimpia. Ezzel a film nemcsak egyes nemzetek (akik nem léptek közbe ilyen bűnök esetén) szegénységi bizonyítványát írja alá nagyvonalúan, hanem az egész világét, de pláne a szenzációhajhász és igazsághamisító médiáét, amely csak arra irányítja figyelmének fénykörét, ami több nézőt vonz. Ez nem politika, hanem pénz kérdése. (És nem is kell messze mennünk a kritika mai vonatkozásért: sajtódemagógia mindenütt, ha nem csukott szemmel nézünk körbe. Politikai állásfoglalás terén pedig paradox módon ez erre az alkotásra is igaz, hiszen kritizálja a valósághamisítást, miközben ő is azt hajtja végre, de ez önreflexív módon értékelhető a filmes alkotások tömegeket befolyásoló hatásaként is.)

A forgatókönyv – bár számos helyen a banalitás hibájába esik (ám ez betudható az írópáros „szűz kezének” is) – rendkívül pergő ritmusú, a feszültség kiszámítottan adagolt, a karakterek sokszínűek és érdekesek (noha színészi játék tekintetében van megingás), a háború pusztítását ábrázoló jelentek pedig egyenesen sokkolóak. A borzalmakat ellensúlyozván a képi világ már-már festői magasságokba csap át: a grúz táj vadregényes mivoltában, gyönyörű képekben tárul a szemünk elé – néhol tankokkal elcsúfítva. És ha a sokk még nem lenne elég magában, a helyenként dokumentarista stílus (kézikamera, zoom, mely a tényleges háborús tudósítás jellegét idézi) riportfilmbe vált át: az 5 nap háború végén olyan volt grúz állampolgárok (javarészt oszétok) szólalnak meg, akik a háború alatt vesztették el szeretteiket.

Nem könnyű lenyelni, nehéz emészteni. A háború sosem volt játék, napjainkban sem az, még ha nem is tudunk róla, hogy pontosan mi folyik a világban. Vajon Kijevről születik majd film?

6/10

PanAma

A bejegyzés trackback címe:

https://kinoglaz.blog.hu/api/trackback/id/tr205811071

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása