Facebook-oldalunk

Kedvelj minket a Facebookon is! A cikkek mellett rövidebb híreinket és játékainkat is ott osztjuk meg, illetve filmes idézeteket, képeket is találhatsz!

Bloglovin'

Rovataink

">

Heti mozibemutatók

  • Mia Hansen-Love: Éden
  • John Edginton: Genesis: A siker útja
  • Simon Curtis: Hölgy aranyban
  • George Miller: Mad Max – A harag útja
  • Gillian Greene: Rekviem egy macskáért
  • Elizabeth Banks: Tökéletes hang 2.
  • Martin Provost: Violette

 

tovább »

Támogatónk

galaktika.jpg

Road movie Ukrajnában

2014. március 4. 18:44 PanAma

A karrierjét javarészt színészként építgető Liev Schreiber (pl. A mandzsúriai jelölt, Woodstock a kertemben) 2005-ös indie-jében, a Jonathan Safran Foer azonos című, önéletrajzi ihletésű regényéből adaptált Minden vilángolban rendezői és forgatókönyvírói készségeit is megvillanthatta. Sokszínű hangulatvilággal dolgozó, líraian megfogalmazott és mély alkotást festett a vászonra – napraforgókkal díszítve.

Jonathan (Elijah Wood), a fiatal amerikai zsidó fiú igazi gyűjtő – minden családjával kapcsolatos tárgyat eltesz, legyen szó megfakult fényképről vagy a nagymama protkójáról. A múlt iránti vonzódása miatt Ukrajnába utazik, hogy felkutassa nagyapja titokzatos történetét, aki a fasizmus elől menekült az Újvilágba. Az út nemcsak Jonathan számára tartogat számtalan meglepetést (és kultúrsokkot), hanem az útitársként melléje szegődött, furcsa angolsággal hadováló, „premium dancer” Alekszej (Eugene Hütz) és némiképp bolond nagyapja, az idősebb Alekszej számára is. Az őrült kutyáról nem is beszélve…

minden vilangol2.jpg

A Minden vilángol a cselekményét egy sajátos hangvételű road movie sémára húzza fel, de korántsem tekinthetjük sablonos műfaji filmnek. Az út apró megállóiban vagy épp csak a Trabant (ami ugyan gyengít a film autentikus hitelességén, hiszen Ukrajnában inkább Moszkviccsal vagy Zaporozseccel jártak) ablakából látszódó életképekben humorosan ábrázolt, a nyugatitól harsányan eltérő kultúra bontakozik ki. Pont ezen kulturális nézőpontok ütköztetéséből és a hozzájuk köthető karakterekből virágzik ki a film finom humora (mint a vegetáriánus Jonathant betegnek tituláló tenyeres-talpas fogadósnő vagy a szovjet időkre történő apró utalások). A hangulat teljes átérzéséért a film megtekintése mindenképpen eredeti nyelven ajánlott!

A road movie útjának kifinomult képekkel (hófehér, száradó leplekkel körülvett ház a napraforgótenger közepén) dúsított folyamatosságát segíti a kiváló filmzeneválasztás is. A dalok azon túl, hogy megalapozzák egy-egy jelenet alaphangulatát, át is vezetnek egyik helyszínről a másikra (például az Alekszejt alakító Eugene Hütz gypsypunk zenét játszó, Gogol Bordello nevű együttese többször is felzeng.) Ezen a helyenként extravagáns vágás is rendkívül sokat dob: néha szemgolyókból jövünk ki, a kifehéredő képek (white-out) pedig megalapozzák a Minden vilángol álomszerű filozófiáját.

minden vilangol1.jpeg

Merthogy a film első fele épít igazán a kulturális humorra, a hangulat fokozatosan vált át elmélkedőbb, mélyebb hangnembe. Ahogy Jonathan és furcsa útitársai egyre közelebb kerülnek a múlt keresett színhelyéhez, a félig elfeledett tragédiák hatása jobban érződik a karaktereken és a sötétebbé váló képeken. Mély, de csöppet sem erőszakos/szájbarágós, szinte már álomszerűségbe átcsapó filozófia jelenik meg a vásznon, melyet a múlt motivál. A zárlat szomorú, de nem kegyetlen – a változó atmoszférájú élet körforgásának részét képezi.

Sokkal több van ebben a filmben, mint ami első nézésre látszik – a felszín alatt (mint a humor, a gyönyörű képi világ, a profi vágás és a hangulatos filmzenék) susog a mély és annak kifinomult gondolatisága. Liev Schreiber méltatlanul mellőzött, kiváló alkotást hozott létre, amelyben tényleg minden vilángol.

8,5/10

PanAma

A bejegyzés trackback címe:

https://kinoglaz.blog.hu/api/trackback/id/tr175841725

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mr.Treeger 2014.03.06. 16:12:16

Az egyik kedvenc filmem, legalább tízszer láttam. Az egyik olyan film, amit mindenkinek ajánlani szoktam, hogy nézze meg. Az egyik legjobb roadmovie. Eredeti a hangulata, Schreibernek többet kellene filmet készítenie.
Ami külön jó, hogy remekül van átvezetve a film első fele a másodikba, pedig igen drámai a válasz. Mégis többször megnézhető alkotás.
Nekem Schreiber most a Ray Donovan miatt a kedvencem, messze az egyik legjobb sorozat.

aritus 2014.03.06. 16:12:25

Én tiszta véletlenül láttam annak idején a filmet, fogalmam sem volt, hogy mit kezdtem el nézni.
Tehát teljesen "felkészületlenül" ért (asszem a tv-ben láttam, már nem emlékszem, régen volt).
És nagyon-nagyon jó film, hátast kaptam tőle, a hatása alá kerültem.
Szívesen megnézném újból.
Tényleg, még a könyvet is megvettem, ami alapja volt a filmnek, annyira tetszett. De szerintem a könyv nyomába sem ér a filmnek.
süti beállítások módosítása