Facebook-oldalunk

Kedvelj minket a Facebookon is! A cikkek mellett rövidebb híreinket és játékainkat is ott osztjuk meg, illetve filmes idézeteket, képeket is találhatsz!

Bloglovin'

Rovataink

">

Heti mozibemutatók

  • Mia Hansen-Love: Éden
  • John Edginton: Genesis: A siker útja
  • Simon Curtis: Hölgy aranyban
  • George Miller: Mad Max – A harag útja
  • Gillian Greene: Rekviem egy macskáért
  • Elizabeth Banks: Tökéletes hang 2.
  • Martin Provost: Violette

 

tovább »

Támogatónk

galaktika.jpg

Döntöttem: Hajnal Tímea

2014. február 12. 16:08 Saccperkb

Nem valószínű, hogy a Megdönteni Hajnal Tímeát fogja megváltani a magyar mozit. De legalább nem tapossa bele a Szuperbojz és az SOS Love jelentette undormányba. Sőt, ez a film voltaképp a maga módján vicces és szórakoztató, ráadásul igazi profi munka.

A sztori persze nem túl bonyolult: egy osztálytalálkozón egymásba gabalyodik a két régi barát, Horváth Dani (Simon Kornél) és Hajnal Tímea (Osvárt Andrea), ám ezt filmre veszi Bögőcs (Szabó Simon), az osztály régi hmcs-je, aki megzsarolja Danit, hogy tönkreteszi vele az esküvőjét, ha nem "döntheti meg" Hajnal Tímeát. Így hősünknek két másik osztálytárs (Lengyel Tamás és Jordán Adél) segítségével meg kell szereznie a felvételt/ ki kell elégítenie Bögőcsöt, mielőtt beütne a krach... 

hajnal tímea.jpg

A rendező és az operatőr kiváló munkát végeztek, a filmet esztétikailag jó nézni, nincs benne bizonytalan, suta kép, a látvány simán felveszi a versenyt akármelyik ultrakifinomult amerikai romkommal, mindezt úgy, hogy ügyesen belecsempészik a tipikus magyar helyzeteket, ízeket (stadionépítés, amerikai nagyi, a Föld legfurább pornóipara). Ráadásul ezek a képek, ötletek úgy vannak elhelyezve a filmen, hogy nem mászik igazi magyar művészesen a képedbe, hogy "nézz ide, aktuális vagyok! Mondani akarok valamit!". Apropó "nem mászik a képedbe": ebben a filmben is voltak termékelhelyezések, viszont nagyon régóta ez volt az első magyar közönségfilm, ahol ez nem akasztotta meg a cselekményt, és nem üvöltözött gorombán lefelé a vászonról, hogy milyen szalámit vegyek.

A színészek nagy része is többé-kevésbé jó munkát végez; ugyan Szabó Simon és Jordán Adél kicsit túljátsszák szerepüket, viszont ennyi belefér a karakterükbe. Simon Kornél szó szerint ugyanazt a figurát hozza, mint a Társas játékban. (Még a hölgyeményt, akit a hősnőért otthagy is ugyanaz játssza, mint az első évadban, csak ott őt hívják Timinek, itt meg a másik nőt.) Akiket viszont végképp ki  kell emelnem, az Kamarás Iván, akinek ezzel a mocsok figurával külön filmet kéne csinálni, illetve a szintén epizódszereplő Szandter Anna, akinek hétpercnyi játékideje alatt többet nevettem, mint a film egésze alatt. Lelövöm nektek, a már trailer-ben is elhangzott "Hülye vagy, ez Jézus!"-poén még messze nem a jéghegy csúcsa.

MHT_jelenetfoto (39).jpg

Kép: Intercom

És most beszéljünk a gyengébb pontokról: először is, Osvárt Andrea. Nagyon kedves nő, de olyan természetellenes hangsúllyal beszél, mint a törpe a Twin Peaksben. Nem tudja nekem eladni, hogy Hajnal Tímea egy személy, nem csak egy szerep­­archetípus, pedig, ironikus módon, a film jelentős részében azon nyivákol, hogy nem szeretne sztereotípia lenni.

A másik problémás rész a forgatókönyv: sok a felesleges rész, például Jordán Adél és Lengyel Tamás násztánca mintha csak azért lenne benne, mert a készítőknek eszükbe jutott, hogy castingoltak két zseniális magyar színészt és nem kezdtek velük semmit. Illetve - ezt nem győzöm eléggé kihangsúlyozni - attól nem lesz szimpatikus egy szereplő, hogy a film elején rábök a narrátor, hogy ő a jófiú. Legalább látnánk, hogy bármit élvez az életben, bármit hozzátesz a világhoz, megérdemli Hajnal Tímeát. Védekezhetnek azzal, hogy Woody Allen sem érdemelte meg Diane Keatont egyik filmjükben sem, de azokban a filmekben legalább azért szurkoltál Woodynak, mert vicces volt és kimondott olyan igazságokat, amiket te nem mertél vagy nem is gondoltál rájuk. Márpedig egy romantikus vígjátékban elengedhetetlen, hogy szeressük a főhősöket, szurkoljunk nekik.

Összességében jobb film volt, mint amire számítottam, és egyszer érdemes megnézni, de szerintem ne ez legyen a Valentin-napi randifilmetek. Mondjuk ezerszer inkább ez, mint az abszolút bizarr és beteges Végtelen szerelem, vagy Justin Bieber koncertfilmje.

6,5/10

Saccperkb  

A bejegyzés trackback címe:

https://kinoglaz.blog.hu/api/trackback/id/tr55810859

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2014.02.12. 16:26:02

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mókus ős 2014.02.12. 22:54:56

Esztétikailag jó nézni. Ez egy szép új nóvum.

PanAma · http://kinoglaz.blog.hu/ 2014.02.12. 22:56:05

@kovi1970: Természetesen nem az. Filmkritikai blog.

Bloodscalp 2014.02.13. 06:52:21

@PanAma: érdekes hogy évente készül x darab magyar film, és filmkritikai blogból van 7x:) csinálni nem tudunk filmet, de legalább értünk hozzá:D

magaslabda 2014.02.13. 06:52:53

Hasonló fordulatokat máshol is olvastam. Tényleg úgy tűnik, mintha kaptak volna egy "sajtóanyagot" a kritikusok, és azt egy kicsit fazonírozzák. Az az előadás, amit én láttam, elég hervadt volt.3/10

PanAma · http://kinoglaz.blog.hu/ 2014.02.13. 07:04:04

@Bloodscalp: Szerintem ez nem hozzáértés, hanem inkább pénz kérdése. 0 Ft-os büdzséből még mindig könnyebb egy blogot csinálni/fenntartani, (ami jó esetben csak a szabadidődet emészti föl), mint nagyjátékfilmet, ahova - ha profi munkát akarsz - inkább tapasztalt szakmabelieket hívsz, őket pedig illik megfizetni, amennyi munkát/tehetséget/időt beleölnek egy produkcióba. A kritikus majd eszik vajaskenyeret.

PanAma · http://kinoglaz.blog.hu/ 2014.02.13. 07:13:29

@magaslabda: Sajtóanyagként (már ha nem műhelytitok, elmondhatom) általában jelenetfotókat/palkátokat/werkfotókat kapunk + alapinfókat a filmről, mint a bemutatás ideje, korhatár, illetve a sztori rövid leírása (néha trailer, bemutatás helye/nyelve). Ez aligha befolyásolhatja a véleményünket. Ha máshol is hasonlót olvastál - nem tudom, én nem néztem annyira körül, de elképzelhető - akkor a 2 szerző ízlése/szempontja egyezett. Inkább ezt tudom elképzelni.
Ha marketinganyag lenne, akkor 10/10-re értékeltük volna, nem középszerűre. De könnyen meglehet, hogy neked még annyira sem tetszett (én őszintén szólva még nem láttam, de kíváncsi vagyok rá, már csak azért is mert ennyire megosztó).
Köszönjük, hogy erre jártál! :)

mel gibson 2014.02.13. 07:19:08

még nem láttam,de a stáblista alapján külön üdvözlöm,hogy sem csányi sándor,sem a gesztesikarcsi nem szerepel a filmben.
viszont Osvárt Andreát megdönteni volna jó:)

Saccperkb 2014.02.13. 12:23:53

Kedves "biztos marketingelek" kommentelők!

Ha arra panaszkodtok, hogy ugyanaz a véleményem más kritikusokéval (megnéztem egyébként, az origósok tényleg hasonlóan vélekedtek) az nem azért van, mert kaptunk valami ősevangéliumot, aztán lemásoltuk. Egyszerűen, úgy tűnik, ugyanazt a filmet láttuk és hasonló az ízlésünk.

Ha pedig az a gond, hogy magas a pont, nos tényleg az. De én a Megdönteni Hajnal Tímeát nem a Volt egyszer egy vadnyugathoz, hanem mondjuk az itthon is népszerűségnek örvendő Katherine Heigl filmekhez hasonlítom. Szerintem ha a véleményemre vagytok kíváncsiak, nem azt kérdezitek, hogy jövőre indulhatunk-e ezzel az Oscarért, hanem hogy 1,5 óra agyatlanságra jó-e? És arra jó. Másrészt, nem szeretek 4-nél rosszabb pontszámot adni egy filmre, amin több százan dolgoztak, és találok benne valami értékelhetőt. Ebben pedig, mint ahogy írtam, elég sok pozitívum volt.

És hogy kampányolok a filmnek? Igen, voltaképp igen. Szeretném, ha lenne nézője a magyar filmeknek, még a közepes Hajnal Tímeáknak is, mert akkor lenne pénz több és jobb filmekre. De lehet, hogy csak köcsög corporate bábu vagyok.

Drago Brutic 2014.02.13. 13:54:10

Nem teljesen értek egyet: éppen Jordán és Szabó Simon a legjobbak. Ez egy ilyen műfaj, nincs túljátszottság, sőt éppen a túlzás, a karikatúra a legjobb. Szabó Simon szinte a vállán vitte a filmet, miatta mindenképpen érdemes megnézni.

Gyingizik 2014.02.13. 13:54:36

Kamarás úgynevezett "színészi teljesítmény"-t nyújt? Döbbenetes! Felkavaró. Eddig a legjobb alakítása az volt, amikor a HellBoy2-ben szétrágták vmi szárnyas kis pixiek.

Bloodscalp 2014.02.14. 08:37:57

@Saccperkb: még több pénz?korlátlan pénz áll rendelkezésre mivel a filmek nagyrészt állami pénzből készülnek. Gondolom te se lepődsz meg azon ha leírom hogy a nézőszám és a minőség nem feltétel a még több pénzhez. Szóval kampányolni magyar filmhez...:)

Ennyi erővel írhatnád azt is hogy biztos kijutunk a következő foci Eb-re:)

Bloodscalp 2014.02.14. 09:37:42

@PanAma: szerintem te nem értetted a kommentem.

PanAma · http://kinoglaz.blog.hu/ 2014.02.14. 09:47:39

@Bloodscalp: Lehet, akkor félreérthetően fogalmaztál: "érdekes hogy évente készül x darab magyar film, és filmkritikai blogból van 7x:) csinálni nem tudunk filmet, de legalább értünk hozzá:D". Bár szerintem a kettő eleve nem mérhető arányosan egymáshoz: bár mindkettő a filmmel kapcsolatos, de a kritika alkotói szempontból nem mérhető a filmkészítéshez, mert teljesen más, de hát ez nyilvánvaló (az évente születő magyar filmek száma és a működő magyar filmes blogok száma egy irreleváns összehasonlítás - a blogok nem években mérhetőek, hiszen tovább is működnek -a filmek meg egyszeri alkotások -, ráadásul csak a 2000-es évektől indult be ilyen jellegűen a netes kritika, magyar filmek meg a némafilmkorszaktól kezdve születnek.) vagy akkor mire utalsz ezzel? nem csinálunk annyi filmet, de sokat írunk a filmekről (mondjuk egy filmről születik 7 kritika átlagosan? - nyilván. Ha egy születne, nem lenne sajtószabadság...)? ez már egy ideje így van - szvsz az általam fent leírtak miatt.

Bloodscalp 2014.02.14. 14:24:36

@PanAma: nem hinném hogy ilyen nehéz lenne kiérezni az iróniát belőle. Ott ahol relatíve kevés alacsony színvonalú film készül, pont ott mondják meg a tutit a filmekről?:) Ha 10-ből ha 6-osra osztályzol egy filmet, mint kb most az univerzális vagy magyar filmeknek külön tízes osztályzat van?Szóval ami itthon csillagos tízes lenne az külföldön esetleg egy erős ötös? Vagy egyre megy?Nem fura hogy magyar film évtizedek óta nem ért el nemzetközi sikert(sem)? Szerintem jóideig nem fogunk még erős közepes szintű filmet, ne reménykedj:) Nem abba az irányba haladunk:)

PanAma · http://kinoglaz.blog.hu/ 2014.02.14. 14:46:10

@Bloodscalp: Szerintem egy ország kritikusainak jogosultságát "a tuti megmondására" nem a helyi filmkészítés milyensége határozza meg (pláne mivel nem csak magyar filmekről írunk), mivel az egyik elméleti, a másik gyakorlati terület (nem mi készítjük a filmeket) - bár számomra furcsa, mert ezzel gyakorlatilag az összes elméleti szakember kompetenciáját kétségbe vonod (akár országtól függetlenül is - pl. nem lehet jó mérnöki szakszövegeket írni hidakról abban az országban, ahol kevés híd van? ez persze sarkított, de a film esetében ez még könnyebb eset is, hiszen a külföldi alkotások is szép számmal eljutnak hozzánk, és a kritikai vizsgálódás alapját a filmek széles körű ismerete adja, nem a helyi filmkészítés). Számomra nem különül el élesen a külföldi és magyar produkciók értékelési skálája, bár kontextuális szempontból értelemszerűen elengedhetetlen, hogy mindent a maga közegében értelmezzünk (pl. egy angol filmet az angol filmgyártásban, nem csak univerzálisan).
Egyébként, rá kell, hogy döbbentselek, a magyar film napjainkban is ér el nemzetközi sikereket, az már más kérdés, hogy te nem tudsz róla.
Csak néhány példa: Fliegauf Benedek: Csak a szél (berlini nagy díj); Tarr Béla: A torinói ló (szintén több berlini díj + egyéb jelölések), Szász János: A nagy füzet (Oscar-jelölés előkategória! Karlovy Vary díj), arról nem is beszélve, hogy Pálfi György Final Cut-ja zárta a 2012-es Cannes-i filmfesztivált. És ez még csak egy rövid lista. Persze műfaji filmben még van mire gyúrnunk, vagy legalábbis érdemes lenne elindulni az arany középutat jelentő mid-cult felé (A nagy füzet már egy erre tett próbálkozásként érthető), de a hungaropesszimista hozzáállás a jelenlegi helyzeten aligha segít. Szóval ne haragudj, de én nem ásom el a magyar filmet, és reménykedem! :)

Deepblue Noir (törölt) 2014.02.14. 15:22:47

@Bloodscalp:

gdp-arányosan nem biztos, hogy nálunk több rossz film készül mint másutt. én az angol nyelvű filmeket (tehát jobbára amerikai, brit stb) ismerem jobban, hát a hazájukon kívül forgalmazottak között nagyítóval kell keresni a jót, az én megítélésem szerint. nézem egyik-másik díjazott, meg komoly kritikai elismerést aratott filmet, hát hogymondjam...biztos kár belém a művészet.
szóval kár mindig a magyar filmet szidni, ahhoz képest hogy például amerikai tele van profi forgatókönyvíróval, meg van sok pénz, hát mit mondjak, nem látszik.

Bloodscalp 2014.02.15. 08:41:20

@PanAma: ez neked lehet pesszimista hozzászólás, szerintem csak realista, hogy nem kéne rögtön hurráoptimizmus. A felsorolt filmek/díjakról nehéz lett volna nem tudomást venni, mert heteken át a csappból is ez folyt, csak a rangos pekingi Síró Majom díj hiányzik még, de ha rágyúrunk azt is elhozzuk majd:)

Nemzetközi sikerekről beszélsz, úgy tudom csányi Coming outját látták már 100.000, ebből mennyi volt a külföldi néző? 0? Ha egy átlagos külfödi-bárhol a világon-megkérdeznéd hogy mondjon valamit a magyar filmekről szerinted mit mondana?

Nagyon klassz az elméleti tudás, csak még többet ér(ne) ha jó filmet kamtoztatna.

Bloodscalp 2014.02.15. 08:41:41

@Deepblue Noir: mégis mennek a blockbusterek..biztos csak a marketingen múlik. van pénzből és íróból is itthon is, mégis magis boys/isteni műszak/ stb ostoba történetű filmek jönnek.

Életemben nem hallottam gdp arányos összehasonlitást még.

PanAma · http://kinoglaz.blog.hu/ 2014.02.15. 10:27:14

@Bloodscalp: szvsz az Isteni műszak nem volt rossz. (kritikánkat olvashatod a blogon róla, ha esetleg érdekel). De azért a HW-i pénzmennyiséget szerintem nem lehet összevetni az itthoni filmkasszával, eszméletlen a különbség, nem véletlen, hogy úgymond "látványfilmek" nem is nagyon készülnek itthon, és az anno még virágzó animációs-filmipar is alig pislákol hamvában. Tehetség szerintem van itthon is, csak műfaji filmes téren még nincs annyira kialakult "saját" stílusunk, ami fel tudná venni a külföldi produkciókkal a versenyt (mert tisztán Hollywood-it, vagy nagyon arra hajazót nem érdemes csinálni, mivel sosem lehet olyan, mint az eredeti, így a törekvés eleve meddő vállalkozás). Mondjuk én az Üvegtigrisekre sem vetnék követ.

Szerzői filmben viszont még mindig nagyot tudunk alkotni - ezt mutatják a díjak is. A Coming out szerintem pont nem annyira jó példa, mivel tisztán "helyi limonádé", és ezek - más országok viszonylatában - sem jutnak gyakran a határon túlra. Pl. nem tudom a Sors iróniája c. orosz romkomot hányan látták Magyarországon, nem gondolom hogy milliós tömeg (az oroszoknak sincs szégyellnivalójuk filmkészítés terén, pedig jóval nagyobbak, mint mi), mivel az is egy könnyed, szórakoztató filmecske, tisztán az ország lakóinak. Nem hiszem, hogy a Coming out alkotói külföldre szánták volna az alkotást, nem ez volt a cél.

Ellenben pl. az Aglaja és A nagy füzet külföldön is forgalmazásba került, pontos adatokat nem tudok, de biztos, hogy látták páran. Hogy mit gondolnak a külföldiek a magyar filmekről? Nyilvánvalóan a szerzői filmet ismerik jobban (és szeretik), mert mi ebben vagyunk igazán erősek.
Ebben a videóban pl. Martin Scorsese (!) beszél Jancsó filmjeiről:
www.youtube.com/watch?v=rWlRzpEt6SM

Deepblue Noir (törölt) 2014.02.15. 13:10:49

@Bloodscalp:

már nem értem, voltaképpen mit is szeretnél mondani.

@PanAma:

kérdés viszont, mennyire használható még a szerzői film fogalma. jancsó még modernista volt,akkor ennek volt értelme, ennek elmúltával nem tudom, van-e még neki egyáltalán. én is tudom, hogy nálunk eléggé a rendezőközpontú hozzáállást nyomják, szigorúan szvsz végzetes hiba, olyasmit akar erőltetni, ami már elmúlt

PanAma · http://kinoglaz.blog.hu/ 2014.02.15. 13:16:21

@Deepblue Noir: Hát szerintem a fogalom használatának van értelme napjainkban is, bár belátom, hogy jelentősen módosult a szerzői felfogás a modernizmus óta. pl. Mundruczó még mindig szerzőnek tekinthető szerintem.

Manapság nemzetközileg (bár ez rendesen betudható a posztmodernnek is) inkább a mid-cult felé van talán elmozdulás, de azért még vannak felismerhető szerzői jegyek bizonyos alkotók esetében. Az biztos, hogy ma már nehezebb a szerzőket egyértelműen meghatározni - inkább egy skála rajzolható fel, melynek egyik végén a "művészfilmes" (nem pejoratíven értve, vagy ilyesmi), a másikon meg a "tömegfilmes/műfaji filmes" alkotó helyezkedik el. Bizonyos alkotók pedig a skálán itt vagy ott, valamelyik végponthoz közelebb találhatóak. Persze ezzel lehet vitatkozni :)

Deepblue Noir (törölt) 2014.02.15. 14:44:26

@PanAma:

nyilván nem akarok én itt elméleti vitákba belemenni, de pl. midcult:

"Dióhéjban: a midcult olyan kulturális termék, mely az elit művészet stíluseszközeit kisajátítva könnyen fogyasztható alkotásokat hoz létre, melyek azt is elhitetik befogadójukkal, hogy magasrendű művészi élményt él át. A midcult veszélyesebb, mint a giccs, mert felkelti az olvasóban a műveltség illúzióját. Így tanította az ötvenes években Dwight Macdonald.
leegyszerűsített világképhez és ennek megfelelő stílushoz szoktatja olvasóját. Tehát: midcult."

hát ez egy eléggé idejétmúlt felfogás, igazából ennek sem látom sok értelmét, így bevallom azt sem tudom, mi a midcult:)
(mert ez az elit-tömeg, magasrendű vs. annak látszó művészi élmény stb. eléggé megfoghatatlan dolgok, és könnyen legitimálhatnak egy avítt, "elitista" szemléletet, egy szűk "elit" pozícióját fenntartandó
de igazából ez tényleg nem az én területem, szóval nem vitatkozom veled:)

Bloodscalp 2014.02.17. 12:58:26

@Deepblue Noir: pedig nem bonyolult

@PanAma: nem is HW-i keretekre gondoltam, de a pénz nem lenne akadály, az Üvegtigris is jó közepes vagy már sikerfilm nálad? Tudom hogy egy rétegnek bejött nagyon és nem véletlen lett folytatása, de már ezt a szintet sem hozza az ipar.

Deepblue Noir (törölt) 2014.02.17. 14:32:44

@Bloodscalp:

"csinálni nem tudunk filmet, de legalább értünk hozzá:D
a filmek nagyrészt állami pénzből készülnek ogy a nézőszám és a minőség nem feltétel a még több pénzhez. Szóval kampányolni magyar filmhez...:) van pénzből és íróból is itthon is, mégis magis boys/isteni műszak/ stb ostoba történetű filmek jönnek.
Nagyon klassz az elméleti tudás, csak még többet ér(ne) ha jó filmet kamtoztatna"

ezeket mondtad. de én nem értem, hogyan függenek össze, a filmelmélész-kritikusi kompetencia nem azonos a különféle filmkészítői kompetenciákkal (jó filmtörténész-kritikus nem biztos hogy jó forgatókönyvíró, utóbbi nem biztos hogy jó rendező és fordítva, stb. )
süti beállítások módosítása