Facebook-oldalunk

Kedvelj minket a Facebookon is! A cikkek mellett rövidebb híreinket és játékainkat is ott osztjuk meg, illetve filmes idézeteket, képeket is találhatsz!

Bloglovin'

Rovataink

">

Heti mozibemutatók

  • Mia Hansen-Love: Éden
  • John Edginton: Genesis: A siker útja
  • Simon Curtis: Hölgy aranyban
  • George Miller: Mad Max – A harag útja
  • Gillian Greene: Rekviem egy macskáért
  • Elizabeth Banks: Tökéletes hang 2.
  • Martin Provost: Violette

 

tovább »

Támogatónk

galaktika.jpg

A koreai Terry Gilliam vonata

2014. április 2. 13:53 kockaes

Objektív kritika nyilvánvalóan nincs, úgyhogy (kis túlzással) már most ki is jelentem, hogy a Snowpiercernek ott a helye minden idők legjobb science fiction filmjei között – szerintem. A lényeg, hogy nagyon jó, és éppen ezért nagyon szomorú, hogy hazánkban sajnálatos módon eddig még nem lelt forgalmazóra.

snowpiercer-john-hurt-octavia-spencer-chris-evans-600x399.jpg

A történet egy jövőbeli jégkorszakban játszódik: a világ gyakorlatilag magát jegelte a nagy globális felmelegedés elleni küzdelemben, így aztán az a kevés ember, aki túlélte a „világvégét”, egy perpetuum mobile motorú vonatba van száműzve, melynek becses neve Snowpiercer, azaz „Hófúró”. Ahogy az már lenni szokott egy zárt közösség esetében, az élet bizony nem egyszerű a vonat mikrokozmoszában. Ugyanúgy vannak gazdagok és szegények, ahogy hajdanán is voltak, ám a szűkös élettér miatt még kiélezettebb a verseny a pozíciókért és azok megtartásáért. A Snowpiercer kiválóan illeszkedik a szegregációs problémával foglalkozó sci-fik sorába. A vonat hátsó szekciójában mozgolódni kezdenek a szegények, Curtis Everett (Chris Evans) és Gillam (John Hurt), a „veterán” vezetésével ellátva. A cél, eljutni a vonat elejébe, és átvenni az irányítást, ám hosszú az út a szerelvények között…

A film egy francia képregény, a Le Transperceneige (Jacques Lob, Benjamin Legrand és Jean-Marc Rochette tollából) adaptációja, és egyben a dél-koreai rendező Bong Joon-ho (Pong Dzsun-ho) első angol nyelvű alkotása, igazi sztárparádéval. Az említett színészek mellett olyan nevek is szerepelnek a filmben, mint a mindig csodálatos Tilda Swinton, aki ezúttal a különösen visszataszító (jobb szó híján) vonatigazgatót alakítja. De ott van még nekünk Jamie Bell vagy Octavia Spencer is, akik mind kiváló színészi alakításokat nyújtanak. Chris Evans nyilván szenved egy kicsit, hogy tartalom is van a macsóság mögött, de lényegében derekasan helyt áll, és szerethető főhőssé válik.

snowpiercer-tilda-swinton-1-600x399.jpg

De hál’ Istennek Bong Joon-ho nem bízza egyszerűen a színészi munkára a filmet, hanem olyan látványvilággal és rendezői megoldásokkal szolgál, amelyek elkellenek egy ilyen precíz, minőségi sci-fi esetében. A koreai Terry Gilliam moziját élvezhetjük: groteszk, elképesztően látványos, de ugyanakkor értelmes tartalommal teli és mindez át van itatva egy kis távol-keleti filmművészettel, de éppen csak annyira, hogy a vhu-szia jegyei ugyan még felismerhetőek, de a nyugati blockbusterekhez szokott néző ízlésének is megfelelnek. Ebben a filmben összeér a keleti és nyugati filmművészet, és nem valami elfajzott hibridet, hanem valami elképesztőt kapunk, ami talán a francia alapműnek és a koreai rendezőnek köszönhető. Akárhogy is van, azt mindenesetre érdemesnek tartom megemlíteni, hogy azért a látvány mögött komoly társadalmi és morális problémákat is felvet a film, mint például meddig tart az egyéni felelősség, vagy hogy a túlélés érdekében milyen íratlan etikai szabályokat léphetünk át.

A Snowpiercert bátran tudom ajánlani minden sci-fi rajongónak, mert ebben végre megkapja azt, amivel a tavalyi „sci-fi év”-ben még csak hitegettek bennünket: tartalmat az egyedi és lenyűgöző forma mögött.

10/10

kockás

A bejegyzés trackback címe:

https://kinoglaz.blog.hu/api/trackback/id/tr55883965

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

devilstrueface 2014.04.03. 14:03:56

Nem ismertem eddig, de nekem most felkeltette az érdeklődésemet. A színészi gárda is jó. Köcce, meglessük.

alfax 2014.04.03. 14:04:03

nekem is bejött, a cgi kicsit gagyi, meg vannak következetlenséged, de pont az a lényeg, hogy ezt elnézed a filmnek, mert összességében jó.

prunoki 2014.04.03. 14:04:10

Én egy hete néztem meg, egyszer oké, de számomra nem nyújtott többet. De még csak nem is sci-fi-nek éltem meg, hanem amolyan példabeszédnek a Földről. Na mindegy.

koschwarz 2014.04.03. 14:04:12

Kösz, határozottan rácuppantam a filmre.

mrbloodbunny · http://mrbloodbunny.blog.hu/ 2014.04.03. 14:04:13

10/10?
No most már tényleg meg kell nézzem. Szinte mindenhol csak jót írnak erről a filmről, bár az "örökmozgó" azért egy szkifiben kicsit erős :)

Pipas 2014.04.03. 14:04:14

Nézhetetlen és nagyon ostoba film.

aldo la classe 2014.04.03. 14:04:16

Nekem is nagyon tetszett! Profi munka, feszültség végig, ritka jó film

bhead 2014.04.03. 15:13:52

Sajnos ha az első nagy fellángolás után elkezd gondolkodni az ember egy kicsit, a 10/10 szép lassan lemegy minimum 8/10-ig. Persze nem rossz így sem, meg üdítő, meg stb, de van pár koncepciós hiba benne. Nekem egyébként nem annyira Gilliam, mint inkább Jean Pierre Jeunet érzésem volt végig.

Bérgyilkos Bohóc 2014.04.03. 15:13:57

Szerintem meg egy totál közepes film. Az élvezhetőségen nagy mértékben rontottak a megmagyarázhatatlan butaságok. Mondjuk én a sok helyen dicsért feszültségből sem éreztem semmit a nézése közben.

Yarner · http://androlib.blog.hu 2014.05.14. 09:14:27

Biztos, hogy egy koreai rendező filmjében vuhszia elemeket kell keresni? Még nem láttam a Snowpiercert, de mondjuk az Oldboyban kevés ilyen motívumot láttam...

kockaes 2014.05.14. 09:42:45

@Yarner: Nem kerestem a vuhszia elemeket, hanem találtam, és nekem tetszettek. De persze nem ez tesz egy filmet jóvá vagy rosszá, és a vuhszia különben is elsősorban a kínai mművészet sajátja. :)

Yarner · http://androlib.blog.hu 2014.05.14. 11:13:12

@kockaes: igen, ezért akadtam fenn rajta, attól még, hogy ázsiai egy rendező, nem biztos, hogy más ázsiai stílusok megjelennek nála, ez olyan, mintha egy amerikai kritikus az olasz neorealizmus elemeit keresné egy Lars von Trier filmben, csak mert mindkettő európai :-)
Mindegy, a filmre nagyon kíváncsi vagyok, mindenképpen megnézem, aztán majd folytathatjuk :-)

kockaes 2014.05.14. 11:16:06

@Yarner: Rendben, várom a véleményedet!
süti beállítások módosítása