A cikksorozatunk előző két részében végigvettük A majmok bolygóját elindító eredeti szériát, majd Tim Burton csalódást keltő feldolgozását. A Fox ezzel fel is adta volna egy jó darabig a majmos filmeket, ha nincs Rick Jaffa, aki 2006-ban kezdett el írni egy csimpánzról szóló forgatókönyvet a feleségével, majd félúton rájött, hogy ez az új A majmok bolygója. A Fox valószínűleg tanult Burton esetéből, miszerint a nagy név nem garancia a sikerre, és ezúttal Rupert Wyatt ülhetett a rendezői székbe. Wyatt mindössze egy egészestés filmet rendezett korábban, a Menekülők (The Escapist, 2008) ráadásul se nem nézőszámban, se kritikák tekintetében nem volt kimagasló. A brit rendező ennek ellenére nagyszerűen élt a megadatott lehetőséggel: A majmok bolygója – Lázadás (Rise of the Planet of the Apes, 2011) több lett, mint kellemes csalódás.
A Lázadás rebootolta az egész szériát, vagyis minden Tim Burton filmje által átélt atrocitást elfeledtet velünk. Az egész csak egy rossz álom volt, mint a Dallas (1978–1991) kilencedik évadja. Napjainkban vagyunk, és James Francót követjük, aki egy tudóst játszik, és épp az Alzheimer ellenszerét kutatja. Természetesen a gyógyszert kísérleti csimpánzokon kell tesztelni, de mivel nem egy állatvédést propagáló filmet nézünk, hanem egy sci-fit – a 28 nappal később (28 Days Later…, 2002) óta ráadásul tudjuk, hogy a majmokon végzett kísérletek és a sci-fi elemek ötvözéséből jó nem sülhet ki – így előre lehet sejteni, hova fog kilyukadni a dolog. A gyógyszertől átlagon felüli intelligenciája lesz az emberszabásúaknak, a projektet mindazonáltal leállítják, amikor az egyik kísérleti alany megszökik a ketrecéből és őrjöngeni kezd. Az állatot a többivel együtt elaltatásra ítélik, de Will (James Franco) a cég tudta nélkül megmenekít egy időközben született bébicsimpánzt, akit otthon kezd el neveli.
A csimpánz, akinek az anyja részt vett a gyógyszeres kezelésben terhesség közben, nemcsak hogy örökölte a szer hatásait, de az anyjánál is okosabb lesz. A majom a Cézár nevet kapja, ami nem csak üres tisztelgés az eredeti előtt, hanem előrejósolja a szerepét a filmben: ő vezeti majd az emberszabásúakat a lázadásnál és ő lesz a majmok társadalmának első királya. Ilyen szinten a film vehető tulajdonképpen A majmok bolygója IV. – A hódítás (Conquest of the Planet of the Apes, 1972) feldolgozásának, hiszen tulajdonképpen ugyanazt a történetet meséli el, bár lényeges módosításokkal.
A legnagyobb változás a Lázadásban, hogy míg a 2001-es Burton-film a science fantasy irányába nyit, Wyatt filmje pont az ellenkező irányba, a hard sci-fi felé mozdítja el az eredeti történetet. Méghozzá teszi ezt azáltal, hogy teljesen eltörni az időutazás motívumát. Az eredeti széria paradoxonja ugyanis, hogy a Cézár jövőbeli fejlett majmok kölyke, viszont az a bizonyos jövő saját maga által következik be, ugyanis ő vezeti a majmok lázadását a jelenben, amely során hatalomra törnek. Ráadásul az eredeti rege úgy szól, hogy eleve azért kerülnek szolgasorba az emberszabásúak, mert az összes háziállat – kutyák és macskák – egy pestis által elpusztul, és az emberek majmokkal pótolják őket. A Lázadásban állatokon végzett kísérletekre cserélődik a kiinduló motívum. Maga a beszédképesség is a gyógyszer hatása lesz, amely átrajzolja az állatok géntérképét.
Bár így is akadnak lyukak a történetben, lényegesen kevesebb van azonban, mint az eredeti filmekben, ez pedig abszolút pozitív változtatás. Burtonnel ellentétben, nem kuszálta még jobban össze a szálakat, hanem pont, hogy kibogozta azokat, eltávolítva számos csomót. A Lázadás egyébként is közelített a realitáshoz: az első A majmok bolygója-film lett, ahol a majmokat nem prosztetikus smink segítségével hozták létre, hanem számítógép által generáltak. Az élethűséget segítendő azonban digitális mozgásrögzítéssel felvett élő szereplők játsszák őket, ami körülbelül annyit tesz, hogy a színészekre a „smink” számítógéppel van applikálva. Cézárt az az Andy Serkis alakítja, aki híres motion capture szerepeiről, mint például A Gyűrűk Ura-filmek Gollamja. A majmok bolygója – Lázadás mindezekkel túllépte a „tisztességes reboot” kategóriát. Remek újragondolása az eredeti szériának.
8/10
Szamár